V Česku se letos ukázala zima ve své plné kráse, díky které nemrzneme jenom my, ale také naši motoroví miláčci. My vám dnes poskytneme 13 užitečných rad, co a jak dělat v zimě se svým miláčkem, abychom mu neuškodili.

1) PŘI JAKÉ TEPLOTĚ MRZNE MOTOROVÁ NAFTA?
Zimní motorová nafta, která je během zimního období prodávána v celé Evropské unii, musí být ze zákona filtrovatelná, což znamená že musí projít přes sítko palivového filtru při teplotách alespoň -20 °C. Při ještě větších zimách nastupuje tzv. arktická nafta, jejíž bod filtrovatelnosti je nejméně -32 °C.

Bod tuhnutí a bod filtrovatelnosti jsou zásadně odlišné, protože nafta nemrzne najednou. Při nízkých teplotách se v ní začnou vytvářet krystalky pevného parafinu a právě ony znamenají, že nafta neprojde přes sítko palivového filtru. Bod filtrovatelnosti udává, kdy jsou ještě tyto krystalky dostatečně malé na to, aby nedošlo k ucpání sítka.

2. MŮŽU V ZIMĚ JEZDIT NA ROSTLINNÝ OLEJ? 
Pokud do svého postaršího dieselu tankujete rostlinný olej, auto bude v zimě hůř startovat, jelikož olej je hustší než nafta. Pokud ale naskočí, vše pojede jak má.

3) JE MOŽNÉ, ABY ZMRZL BENZÍN?

Ano, i to je možné, benzín ale stejně jako nafta nemrzne, ale houstne. U benzínu je ale potřeba alespoň -45°C. Pokud váš benzíňák špatně startuje už v našich mrazech, tak nejspíš proto, protože se špatně odpařuje ve spalovacích komorách.

4) MŮŽE ZMRZNOUT PALIVO E85?
Auta spalující E85 jsou na zimu většinou připravena takže by se startováním neměl být problém.

5) MŮŽOU V ZIMĚ JEZDIT AUTA NA LPG?
Ano, ale díky tomu, že na plyn nestartují. Auto s přestavbou na LPG startuje vždy na benzín a až po zahřátí výparníku nad zhruba 50 °C řídící jednotka přepne na plyn. Jediný rozdíl je, že v zimě trvá tohle zahřátí podstatně déle než v létě. Je tedy záhodno mít v nádrži víc benzínu, aby nedošel dříve, než začnete spalovat plyn. Pak by mohly nastat potíže.

6) PROČ JE PŘI STARTU VĚTŠÍ SPOTŘEBA A HLUK?
Protože v zimě je potřeba větší přísun paliva, aby motor vůbec běžel.

7) PROČ V ZIMĚ NEFUNGUJE START-STOP?
Důvody mohou být tři. U některých aut je při teplotách okolo nuly a nižších tato funkce start-stop zcela deaktivována a pokud není, může se motor nevypínat jen kvůli dostatečně nezahřátému motoru či nevytopené kabině. Dalším typickým „zimním důvodem” bývá napětí baterie – pokud je nižší než 12,4 V, auta obvykle start-stop vypnou.

8) PROČ JDE Z VÝFUKU BÍLÝ DÝM?
Tento jev je způsoben tím, že se odpařuje voda, díky nízkým teplotám ovzduší.

9) JAKOU TEPLOTU VYDRŽÍ CHLADÍCÍ KAPALINA?
Auta z výroby mají většinou v motoru nemrznoucí kapalinu do -25 °C.

10) EXISTUJE RYCHLÁ POMOC PŘI VYBITÍ BATERIE?Nízké teploty snižují kapacitu baterie, takže pokud ta vaše není v dobré kondici, v zimě může mít problém natočit motor. Může pomoci postavit k baterii na 10 minut láhev s teplou vodou, to baterii ohřeje a ona bude schopná vydat více proudu. S vodou v okolí baterie je ale potřeba být vždy opatrný.

Dalším způsobem může být před startováním na chvíli zapnout světla a rádio, protože tento odběr elektřiny baterii zahřeje. Samozřejmě je ale nejlepší už na podzim zjistit, jak je na tom baterie vašeho auta, a podle toho ji buď vyměnit, nebo v případě delší odstávky vozu připojit na tzv. udržovací nabíječku.

11) LZE STARTOVAT NOVÉ MODERNÍ AUTO PŘES STARTOVACÍ KABELY?
Ano je to možné, doporučujeme ale vypnout všechny odběry elektřiny jako je rádio, vyhřívání sedaček apod. Velmi důležité je také dát kabely správně, tak jak patří tj. mínus na mínus a plus na plus.

12) PROČ NAMRZÁ AUTO ZEVNITŘ?
V kabině auta se přirozeně drží vlhkost. Pokud je ve vašem autě vlhkosti více, např. kvůli zanesenému kabinovému filtru, vlhkost se v zimě může vysrážet na sklech a zmrznout.

13) JE VHODNÉ V MRAZECH S AUTEM DO MYČKY?
Vašemu miláčkovi myčka neuškodí, ale je zapotřebí auto po umytí také vysušit, aby voda nezamrzla například u dveří apod.

Sdílejte