Každý z nás si je vědom toho, že přeplňované motory jsou odlišné od těch atmosférických a mělo by se s nimi zacházet poněkud jinak. Turbo je velmi citlivá součástka na zacházení a potřebuje něco, co v atmosférickém motoru nepotřebujeme – chlazení. Proč musíme tedy turbo chladit? Proč je to tak důležité?

Turbo pracuje za velmi vysokých teplot. Málokdo ví, že teplota výfukových plynů, které v něm proudí, může dosáhnout někdy i 1000˚C. V současné době se používají pořád menší a menší turbodmychadla. A má to svoje výhody – čím menší, tým se lépe schladí. Turbína se během jízdy rychle zahřívá. Teplota se zvyšuje řádově o stovky stupňů. Když jedete například do kopce, podřadíte a dolujete z motoru každý jeden kůň, není problém, aby se turbo zahřálo až na 800-900 stupňů. Tohle jsou čísla, které nemůžeme jen tak prohlížet. Na tyhle čísla musí být přizpůsobena taky konstrukce turba. Obal je z lité oceli, vevnitř jsou speciální odolné materiály (například titan, Inconel atd.). V turbíně se používají takzvané fluidní ložiska. To znamená, že povrchy turba odděluje tenká vrstva oleje a ten neustále proudí a povrchy automaticky ochlazuje.

Jaké jsou tedy důvody na dochlazování turba? Prvním důvodem je obrovský teplotní šok. Když je turbodmychadlo pořádně zahřáté a my najednou vypneme motor, tepelný zdroj zmizí a turbo trpí. Dalším důvodem proč bychom neměli ihned po jízdě vypnout motor je ten, že se zastaví čerpadlo a turbodmychadlem přestane proudit olej. To okamžitě zastaví chlazení a olej zůstane déle v kontaktu s horkými povrchy ložiska. Ten se může postupně spálit, vytvořit usazeniny, ucpat průchody a snížit svoji životnost. Když tedy po jízdě okamžitě vypnete motor, riskujete poškození svého turba.

A jaké jsou způsoby na dochlazování? Je to hodně jednoduché. Když vaší jízdu skončíte, zastavte, a nechte motor chvilku jet na volnoběh. Výrobci turba tvrdí, že stačí klidně 30 vteřin a teplota vašeho turba klesne na únosnou teplotu. To samozřejmě ale záleží od druhu turbodmychadla, jak je staré, jak agresívně jste jeli, a podobně. Druhým způsobem je zvolnit na konci vaší jízdy. Nechte na konci jízdy váš motor pracovat na nízkých otáčkách, brzděte motorem, případně využijte neutrál.

Turbodmychadlo bývá většinou první věc, která se v motoru pokazí. Proto je důležité, jako s ním zacházíme. Nepodceňujte dochlazování, je to maličkost, která vám zabere minimum času, a díky ní můžete životnost vašeho turba výrazně prodloužit.

Sdílejte