Téměř každé moderní auto má dnes takzvaný ukazatel ideálního přeřazení. A ten, kdo má tuhle „pomůcku“ v autě ví, že systém tohoto ukazatele není vždy ideální, mnohokrát nám doporučuje přeřadit v úplně nevhodnou dobu.

Správné přeřazení nám tenhle ukazatel naznačuje šipkou (nahoru nebo dolů) na palubním počítači. Někdo se toho drží a funguje mu to fajn. No většinu řidičů, kteří řadí podle sebe, tyhle šipky absolutně nezajímají. Mnoho aut má tenhle algoritmus nastavený tak, že udává absolutně nepochopitelné okamžiky na změnu kvaltu, jen aby snížili hodnoty emisí anebo ušetřili pár kapek benzínu. Někdy se stane například to, že jedete do kopce a máte 1400 – 1500 otáček a ukazatel vám poradí, abyste ještě přeřadili nahoru. Vyjíždět pak kopec s necelými 1100 otáčkami? To opravdu vašemu autu neprospěje. Ozývá se nepříjemné dunění, které je znakem příliš nízkých otáček. Začínají kmity klikového hřídele, které sice tlumí dvouhmotový setrvačník, no extrémně se namáhá. A nejen to, trpí taky převodovka a zvyšuje se namáhání rozvodů!

Možná při podtáčení motoru ušetříte několik málo deci paliva, ale stoji vám to zato? Netýrejte své auto s přehnaně nízkými otáčkami, určitě vám zato poděkuje.

Sdílejte