Zvýšit rychlostní limit na 150 kilometrů v hodině by se mohl na vybraných úsecích českých dálnic. Ministerstvo o tom uvažuje na moderních dálnicích a když bude dobré počasí.
Čtvrtstoletí se na českých dálnicích má jezdit maximální rychlostí 130 kilometrů v hodině. Omezení tohoto rychlostního limitu platí od roku 1997, kdy se zvýšil z tehdejších 110 km/h. Opakovaně se o zvýšení limitu pokoušeli politici, ale marně. Nejblíže k tomu bylo v roce 2015, kdy zvýšení rychlosti i přes odpor ministerstva prosadili do změny silničního zákona poslanci. Novela ale narazila v senátu a vetovat se ji chystal i prezident Miloš Zeman. Teď je plán znovu ve hře a dokonce se k tomu upsala nová vláda.
Na několika úsecích to jde povolit
Na vybraných úsecích dálnic slibuje nová pětikoaliční vláda zvýšit maximální povolenou rychlost na 150 kilometrů v hodině. „Na nových úsecích dálnic vybavených moderní telematikou bude možné zvýšit povolenou rychlost až na 150 km/h za podmínek dobré viditelnosti a provozu,“ uvádí kabinet v programovém prohlášení. Podle ministra dopravy Martina Kupky zvýšit rychlostní limit o dvacet kilometrů v hodině by prý šlo na několika místech českých dálnic.
Vyhovovat by mohly úseky dálnic, kde jsou tři pruhy v jednom směru. „Kloním se k tomu, aby za přesně určených podmínek v úsecích s moderní telematikou a v okamžiku, kdy tomu bude odpovídat provoz a povětrnostní podmínky, mohly proměnné dopravní značky zvýšit limit až na 150 km/h,“ prohlásil ministr. Podobně jako v Německu by se naopak mohl limit snižovat, když to vyžaduje aktuální situace v dopravě. „To je prokazatelně způsob, jak reálně přispět k bezpečnějšímu pohybu po silniční síti,“ dodal.
Zvýšení limitu je rizikové
Dopravní experti ale nadšení nejsou. Zvýšení rychlostního limitu na 150 kilometrů v hodině považují za rizikové. „Nedává to smysl z bezpečnostních důvodů. Například na Slovensku zkoušeli takový experiment, zjistilo se, že na jednom kilometru ušetříte dvě sekundy,“ uvedl Igor Sirota z Ústředního automotoklubu České republiky. „Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h,“ uvedl dříve exministr dopravy Dan Ťok s tím, že nechce, aby řidiči na sinicích závodili.
Při 150tce bude podle odborníků problém i v nedodržování bezpečné vzdálenosti. „Ta u nás není přesně definovaná. Podle nás, soudních znalců, je při 130 kilometrů v hodině minimálně 36 metrů, při 150 to bude 42 metrů. Nebude-li uzákoněno, že je tuto bezpečnou vzdálenost dodržovat na všech silnicích, tak jako je tomu ve všech zemích EU, tak je to problém,“ řekl soudní znalec v oboru dopravy Aleš Vémola s tím, že kromě ušetření pár minut zvýšení rychlostního limitu nic nepřinese a bude kontraproduktivní vzhledem k bezpečnosti provozu.