Tato 3 auta vydrží věčně a nevyžadují žádnou údržbu. Kupujte, dokud nějaká jsou – lepší už nikdy nevyrobí

Scottyho obdiv k japonské značce má, zdá se, zcela reálné základy. Na třech příkladech dokazuji, že pokud jde o spolehlivost, nemá Toyota v podstatě konkurenci.

i Zdroj fotografie: Scotty Kilmer
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Lexus
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
i Zdroj fotografie: Porsche
Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií
                   

Dalším článkem s videem Scottyho Kilmera bych se rád konečně dostal k otázce, kterou Scotty zmiňuje v podstatě v každém ze svých dílů. Nicméně až nyní se mu „povedlo“ dostat k sobě tři vozy, které jsou zajímavým způsobem podobné i rozdílné současně. A jasně deklarují zcela suverénní nadvládu jedné značky, co se spolehlivosti týče. Respektive jedna skutečnost z nich přímo vyčnívá: tyto vozy vás umí přežít. A nic za to v podstatě nechtějí. Pojďme se na ně podívat společně.

Jedna značka vládne všem. Jak to dokázala?

A jakkoli mám ve zvyku značky a další související údaje „přiznávat“ až ve třetím či v dalších odstavcích, učiním teď výjimku. Možná kvůli Scottymu. Jeho neutuchající láska k Toyotě totiž vychází z jeho 55leté servisní praxe. Jinými slovy, málokdo dokázal za svůj život opravit a vidět víc aut než právě Scotty a zřejmě ještě podstatně menší promile podobně zkušených lidí o tom dokáže (někdy celkem vtipně, vždy však neotřele) natáčet videa na YouTube.

Automechanik s 55letou praxí prozradil 5 podvodů, které před vámi zatajil každý mechanik. I ten váš

iZdroj fotografie: Scotty Kilmer

Což osobně beru jako solidní materii pro to, abych Scottyho slova nebral na lehkou váhu. Navíc se s ním osobně v mnoha případech zcela shoduji, i já si myslím, že Toyota našla několik receptů, jichž se dlouhé roky sveřepě drží. A výsledkem nejsou jen nějaké statistiky, výsledkem jsou především miliony spokojených uživatelů po celém světě. A určitá „gloriola“, kterou si s sebou značka Toyota nese. Mám v té souvislosti k připomenutí (a přenesení Scottyho volby na české poměry) tři zajímavé momenty:

Tři příklady na cestě Toyoty k světové nadvládě ve spolehlivosti

Ten první se týká počátku devadesátých let a překvapivě, kromě Toyoty, i německého Porsche. Moji milí čtenáři zběhlí v oboru již tuší, případně rovnou vědí, zbytku vzápětí objasním. Porsche na tom v té době opravdu nebylo příliš dobře. 911 se vyrábělo v generaci 964 (kultovní 993, a tedy v poslední se vzduchem chlazeným motorem byla teprve na spadnutí), nicméně Porsche na něm nedokázalo zdaleka tak vydělávat, jako to umí dnes. A hlavně: k 911 vyrábělo ještě čtyřválcovou 924, skvělou 944 a opulentní 928 s (nakonec) pětilitrovou V8.

Ministerstvo vnitra prodává zabavené Porsche 911 GT3. Je v super stavu a za cenu Octavie. V Česku je možné všechno

iZdroj fotografie: Porsche

Což byl opravdu famózní stroj, se svými 270 km/h svého času nejrychlejší německé auto. 911 v té době zdaleka nebyla taková „střela s plochou dráhou letu“. Celkově však mix modelů nebyl takový, aby Porsche zajištoval kdovíjaké příjmy, a především zisky. Které, jak známo, ovlivňuje i výše nákladů. V té bylo Porsche naopak přeborníkem. Jsme ve spolkové zemi Švábsko, všeho je dostatek a zvyk je železná košile, nezapomeňte.

iZdroj fotografie: Porška pro AutoŽivě.cz

Jenže. Účetní již nějakou dobu používají červená čísla v knihách častěji, než bychom chtěli, 928, jakkoli krásná, se zrovna jako teplé žemle neprodává a začíná být nad slunce jasnější, že se něco musí stát. Někoho v té souvislosti napadne (jak se později ukáže) spásný nápad: jeden mezistátní hovor. Do Japonska. Bývalým manažerům Toyoty. Je to obchod, a Porsche k tomu, dohodli se myslím celkem rychle. Přijeli, viděli a konali.

Masakr motorovou pilou jako řešení problémů Porsche

Známý je z té návštěvy výrok jednoho z Japonců, že vezme motorovou pilu a všechny regály ve skladech Porsche (a že jich, při těch všech navzájem nekompatibilních řadách, zřejmě bylo) seřízne do úrovně očí. Aneb jak Japonci naučili Němce tzv. lean production. Co nejméně zásob, just-in-time systém výroby, vše, co se do firmy doveze, jde hned na linku. A náklady letěly strmě dolů. Přibyl „zachránce“ Boxster, po něm 911/996, která si tak trochu „půjčila“ pár věcí právě z Boxsteru, pak Cayenne. Zbytek je současnost.

Když chci Porsche, ale do kapsy je hluboko: Boxster Turbo se vysměje BMW a stojí pakatel

iZdroj fotografie: Porška pro AutoŽivě.cz

To je první moment popisující to, co Toyota opravdu umí. Druhým je auto, které po svém příchodu na trh na milion procent koupily všechny tři německé prémiové automobilky (a určitě nejen ony), aby jej zavezly do střežených, možná i tajných garáží a tam jej rozmontovaly do šroubku. Opět, znalí vědí: to auto se jmenuje Lexus LS 400, první generace z roku 1989. Jeho osmiválec, šokující ticho na palubě a celkové zpracování bylo něco, co hodně rychle probudilo Audi, BMW i Mercedes z klidného spánku.

iZdroj fotografie: Lexus

Mechanik s 55letou praxí našel nejlepší auto, co kdy bylo vyrobeno. A jedno si hned koupil, dokud ještě nějaká jsou. Neuhodnete jaké

A jednou provždy změnilo situaci na trhu. Lexus je od té doby synonymum pro extra dokonalé zpracování, a především neprůstřelnou spolehlivost. Mimochodem, v roce 2007 byl vyhlášen v J. D. Power and Associates společně s automobilkou Porsche za nejspolehlivější značku světa. Ano, přesně s tím Porsche, jehož manažery bývalí šéfové Toyoty (a tedy i Lexusu) školili. Přijde mi to naprosto příznačné, k této situaci.

Hybridní systém spolehlivější než „nehybridní“ konkurence

A do třetice mám na mysli hybridní systém Toyoty, který, prvně uvedený v Priusu, prokazuje v desítkách dalších modelů až neskutečnou spolehlivost. Pokud někdo umí vyrobit něco tak složitého, co spolehlivostí překoná i řadu jiných výrobců i bez celé hybridní elektroniky, o něčem to svědčí. Pokud se tedy Scotty ve svých videích tak mohutně vyznává k obdivu k Toyotě, není to tím, že by byl jejich placený agent. Ten obdiv má zcela reálný základ, navíc starý desítky let.

RX-300/350 lze sehnat za rozumné peníze, často ve skvělém stavu

Ze tří aut, jež Scotty ve svém videu propaguje, je nám zdaleka nejbližší Lexus RX 350, který se prodával jako nový i u nás – bez problémů jej seženete jak v české, tak zejména v německé inzerci. Scotty na poměrně důkladné analýze jednotlivých komponentů (mj. původní tlumiče) dokazuje, že i auto s nájezdem přes milion mil (což je opravdu hodně) může stále bez problémů fungovat. A také funguje. A ani na interiéru není nijak zvlášť poznat, jak vysoký nájezd daný vůz má. Tip pro koupi? Jednoznačně.

Zbylá dvě auta jsou v Čechách obtížně sehnatelná, a navíc jsou poněkud „přerostlá“ pro české silnice. Pick-up a SUV se stejným základem od Toyoty, Tundra i Seqouia, však mají „stejnou DNA“ jako jejich menší evropští bratři. Jinými slovy: podobně spolehlivě vám bude sloužit Highlander, RAV 4 nebo Camry či Corolla, pokud chcete zůstat „blíže při zemi“. Jestli uvažuji vyzkoušet to na vlastní kůži? Velmi pravděpodobně. A pokud to udělám, budu vás pochopitelně pravidelně informovat. Uvidíme, jestli Scotty mluví pravdu. Nemůžu se dočkat, jedno mám již vyhlédnuté. Držte mi palce.

Galerie

Dalších 11 fotografií
Dalších 11 fotografií

Také si myslíte, že je Toyota nejspolehlivější značka na světě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články