Najít opravdu výhodnou ojetinu, co bude za rozumné peníze ještě dlouhé roky dobře (a levně) sloužit, nebývá úplně snadné. Po dlouhém zvažování přinášíme tři tipy na tři různé rozpočty.
Nevím, jak to máte s přáteli vy, ale mně se čas od času některý z nich ozve, jestli bych neměl nějaký „zaručený tip na ojeté auto“. Většinou tedy poté, co je dotyčný (či dotyčná) unavený z brouzdání po německých serverech a proklikávání se stovkami nabídek, v mnoha případech často velmi podobných. A velmi často se pokouší najít výhodnou nabídku na v podstatě zánovní ojetinu, ale nabízenou s velkou slevou. A jakkoli to vypadá jako protimluv, jde to. Tři tipy (navíc podle rozpočtu) vám představím právě nyní, nenechte se prosit.
Najít ideální ojetinu dle svých přání zabere čas, ale většinou se to vyplatí
A v ideálním případě se ode mne očekává, že obratem pošlu přes WhatsApp pět prověřených linků, z nichž všechny budou splňovat kritéria pro „kauf roku“. Ne, to (většinou) opravdu neumím. I mně to zabere nějaký čas, i já musím porovnávat, analyzovat, dohledávat. Co ale umím, je celkem rychle určit model, na který bych se (s daným rozpočtem) zaměřil já sám osobně. A pak již „jen“ prosít zrno od plev a pokusit se najít právě to auto, které by splnilo vše, co se od nej očekává.
Pojďme se tedy podívat na tři tipy, vždy s rozdílným rozpočtem. Nicméně udělám jednu výjimku. Která tak možná trochu potvrzuje pravidlo. Záměrně přidám i jeden tip na opravdu levné, dostupné, přitom již moderní, a především v českých zemích dobře servisovatelné auto. Neb si moc dobře uvědomuji, že jsou zkrátka v životě situace, kdy peněz není nazbyt a kdy rozhoduje především cena. A okamžitá dostupnost. Je tedy logické, že první tip bude také ten nejnižší: do 50 000 korun.
Tip číslo 1, rozpočet do 50 000 Kč: Škoda Fabia II
Neboli auto za jeden a půl platu, plus minus. Pokud tedy beru plat rozumných 30 000 čistého, nepohybuju se ve vyšších patrech správní budovy ČEZu ani nečekám na kamaráda poslance před Sněmovnou. Za zhruba 50 tisíc korun se již dá pořídit auto, které vám (a nyní musím dodat nezbytné, v tomto případě ještě 10x zdůrazněné „s trochou štěstí“) bude několik dalších let sloužit, nebude za to moc chtít a poměr toho, co jste do něj vložili, proti tomu, co dostanete, bude čím dál tím lepší.
A jakkoli se mi její design nikdy nelíbil, v kategorii do 50 000 korun bych to asi příliš neřešil. „Dvojková“ Fabia s benzínovým motorem a pokud možno čitelnou historií často sloužila jako druhé auto v rodině, případně jako „seniorské auto“. Nemívá moc najeto a nezřídka jezdila naprosto pravidelně na inspekční prohlídky do značkového servisu. Čímž se mimochodem liší od mnoha BMW a dalších „prémiovek“, jejichž třetí (čtvrtí, pátí a další) majitelé na podobnou péči zkrátka neměli. U Fabie ale téměř vždy.
Tip číslo 2, rozpočet do 250 000 Kč: Volkswagen Golf
Ano, přiznám se, jsem obdivovatel Golfu, jako fenoménu i jako tvůrce kategorie hatchbacků nižší střední třídy. Revoluční Golf I s designem z pera mistra Guigiara se zapíše navždy do historie a mimořádně povedená sedmá generace (a po faceliftu v podstatě i ta poslední, osmá) jen dokazuje, že VW má s Golfem stále co nabídnout. S rozpočtem do 250 tisíc se bez problémů dá sehnat šestá generace, jež sice nemá onen moderní, ostře řezaný design, který dostala až generace sedmá, ale službu rozhodně udělá.
Jako vždy bych hledal vozy s (alespoň nějakou) prokazatelnou historií a držel bych se osvědčených TDI motorů. Přičemž cenové rozpětí 200 až 250 000 korun je zajímavé mj. tím, že se v něm dá najít jak šestková, tak i sedmičková generace. U ní pravda půjde téměř vždy o vozy s vyšším nájezdem. Záleží pak již jen na vašich preferencích a stavu toho konkrétního kusu. Obě generace jsou však postaveny poměrně robustně, a pokud jim někdo dopřál servis, jaký potřebují, nebál bych se nájezdů přes 200 tisíc kilometrů.
Vyhnul bych se však motoru 1,6 TDI/85 kW, z jednoho prostého důvodu: sám o sobě to není špatný agregát, býval však velmi často spárovaný s pětistupňovou převodovkou. K TDI motorům bych přitom „šestku“ očekával zcela automaticky, jen tak využijete jejich vrozené úspornosti a síly i v nízkých otáčkách.
Tip číslo 3, rozpočet do 350 000 Kč: Škoda Octavia III
Ano, nepřekvapivě. Trojkovou Octavii považuji za mimořádně povedené auto, podle mne splňuje 99 % nároků rodiny i jednotlivců, již chtějí moderní, dostupné, úsporné a rozumně servisovatelné auto na denní ježdění. Tato má navíc pečlivou servisní historii přímo od autorizovaného prodejce a je čerstvě po rozvodech, což ji v mých očích posouvá ještě o kousek výše. A je myslím za velmi rozumné peníze, s ohledem na to, co nabízí.
Předchozí verze je popravdě opravdu stará, a zdaleka není prosta „much“. Čtvrtá generace je naopak stále velmi sebevědomá, co se cen týče. Pěkná, zachovalá třetí generace kombi (stejně jako u Golfu ani tady nedoporučuji maloobjemovou 1,6 TDI, hledejte rovnou dvoulitr) je tak ideální kompromisem. Navíc i s možností pohonu všech kol. A často s DSG dvouspojkou (nebo šestistupňovým manuálem) a pro Čechy velmi důležitým objemem zavazadlového prostoru (kombi má 610 litrů). Dle mého soudu tak jde o téměř ideální auto pro opravdu široké spektrum zákazníků.
Jestli máte více než 500 000 Kč, jděte a kupte si nové auto
A pokud je váš rozpočet vyšší než 400, či dokonce 500 tisíc korun, běžte a kupte si nové auto. Třeba s nižší výbavou, třeba se slabším motorem, ale nové. S dvaceti kilometry na tachometru, s tří- a více letou zárukou, se zajištěným servisem a více méně nulovou starostí o cokoli dalšího. I zmíněný Golf VIII se ještě nedávno dal pořídit ve speciální edici za něco málo přes 500 000 korun. Což je dle mého soudu velmi slušná nabídka na novou, německou techniku. Co píšu s vědomím, že fandím ojetinám, celoživotně. Pokud vám to rozpočet dovolí a můžete uvažovat s vyšší částkou, než jsou výše uvedené, volil bych nové auto. Ostatně, jak to vidíte vy? Nové, nebo ojeté?