Žebříček nejrychleji reznoucích ojetin na trhu. Vyhněte se jim obloukem, pokud to neumíte se svářečkou

Koupě ojetiny s sebou riziko koroze přináší téměř vždy. Speciálně u staršího vozu, u nějž záruka již skončila. Přinášíme malý přehled těch, na něž bychom si dali sami pozor.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Znáte to. Právě jste si domů dovezli vysněného miláčka z bazaru, případně přejeli půl republiky od soukromého prodejce a vaše nové (a je zcela jedno, že ojeté, časy jsou zlé) auto stojí poprvé před domem. Nablýskané, voňavé, hlavně ale vaše. Všechno skvělé, nyní už bude svět jenom v pořádku. Do té doby, než si všimnete malé koroze dole u prahu. A pak u blatníku. „Mámo, vždyť to auto kvete!“ Jářku, vypadá to tak. Naše varování před sedmi „květinkami“ je tu.

1. Ford Focus II (2004-2010)

První generace revolučního hatchbacku byla skvělá ve všech směrech, až na tenhle. Koroze Focus opravdu milovala, podobně jako jej milovali řidiči. A Focus miloval korozi. Čekalo se, že druhá generace, od pohledu robustněji postavená (a také hůře jezdící a více kilogramů vážící) bude v tomto směru lepší. Nemáme dobré zprávy, a nejsme tuším jediní. Až na některé výjimky je i druhogenerační Focus poměrně citlivý na korozi. Blatníky, podběhy, lemy dveří – i spodek vozu.

iZdroj fotografie: Freepik

2. Ford Mondeo III (2000-2007)

Podobně jako u Focusu ani Mondeo není ušetřeno návštěv červeného moru. A na podobných místech jako u svého menšího sourozence. Což se dá asi pochopit, když je vyrábí stejný výrobce a stejní účetní nakupují plechy. Aneb, jak to dopadá, když se začne šetřit na materiálu hned na vstupu. Sice splníme normy líp jak Stachanovci v dobách největší slávy, ale výsledek je pak žalostný. Mercedes W210 by mohl vyprávět. Naše rada: velmi pečlivě vybírejte.

iZdroj fotografie: Ford

3. Mazda 6 I, II (2002-2012), Mazda 3 I (2003-2009)

(Ne)odolnost Mazdy vůči korozi je už pomalu legendární. Hrany dveří, kapota, spodní část karoserie, podběhy kol a případné praskliny/díry, zejména u exemplářů vyrobených před r. 2006 – to všechno doporučujeme ohlídat. Starší kousky by opravdu vyhrály olympiádu v botanice, protože „kvetou“ víc, než by bylo záhodno. Přitom jsou to jinak technicky skvělá a designově mimořádně povedená auta. Poslední modely crossoverů z CX řad už jsou na tom líp, naštěstí.

iZdroj fotografie: Mazda

4. Opel Astra II Classic (2004-2009), Opel Corsa D (2006-2014)

Opel neměl na korozi šťastnou ruku několikrát, a Astra první i druhé egenrace byla zářným příkladem. Škoda, tady ukazujeme její kabriolet, který je nádherný a u kterého by šlo čekat, že v zimě ani možná nejezdil. A bude tedy případné koroze ušetřen. U Astry II Classic si hlídejte zadní podběhy, blatníky, lemy dveří a kapoty, protože její karoserie nebyla na rozdíl od jiných Aster celopozinkovaná. Úspory? Jednoznačně. Ale ne pro vás. Corsa je na tom obdobně.

iZdroj fotografie: Opel

5. Daewoo Matiz (1998-2007)

Pamatujete na Daewoo Matiz? A jeho tehdejší cenu 195.000 Kč? Bylo to jako zjevení, malé roztomilé auto za cenu, k níž se Škoda ani nepřiblížila. Taky se prodávalo jako teplé housky na krámě. A dnes už je trochu patrné, proč ta cena byla tak nízká. Matiz opravdu, ale opravdu nemá ochranu proti korozi, a jestli vám někdo nabídne exemplář z té doby na první pohled netknutý, máte buď extrémní štěstí, nebo je na něm víc kytu, než by bylo zdrávo. Doporučujeme dobře kontrolovat.

iZdroj fotografie: Daewoo

6.Mercedes ML W163 (1997-2004)

Jeden z nejvíc rozporuplných projektů Mercedesu z poslední doby. Ano, byla to revoluce a ano, bylo to první SUV, které Mercedes vyrobil. Podle toho to taky ale místy vypadalo. Technických problémů si někteří jeho majitelů užili nepočítaně, o odolnosti vůči korozi nelze také moc mluvit. Ostatně, tohle je doba, kdy Mercedes zvolil jiné materiály a třeba i taková třída E z té doby (W210) „kvetla“ před očima. Druhá generace ML je v tomto směru už výrazně lepší.

iZdroj fotografie: Mercedes

7. Kia Cee’d / Hyundai i30 (2006-2012, 2007-2011)

Závěrem jsme si nechali vcelku nová auta, která mají navíc i českou (nebo slovenskou) stopu. A karoserii u novějších modelů ještě krytou zárukou, neměl by tedy v zásadě být žádný problém. Přesto je, a jen díky oné záruce to majitele až tak moc trápit nemusí. Důvodem jsou údajně nekvalitní laky a jejich tenké vrstvy, které zkrátka nedokáží korozi odolat. Týká se to speciálně víka kufru a dveří, tedy exponovaných hran.

iZdroj fotografie: Hyundai

Náš výběr není pochopitelně úplný a určitě by se našly nějaké další „botanické exempláře“, které kvetou více, než by si jejich majitelé opravdu přáli. Koroze je obecně nešvar u ojetin, protože pokud už se někde vyskytne, dá se s pravděpodobností hraničící s jistotu čekat, že s přibývajícím věkem auta bude rezavých stop přibývat. A pak je ten boj v zásadě velmi dlouhý. Dejte nám každopádně vědět do diskuse, jaké tipy na „květinky“ máte vy.

Jaká jiná auta méně odolná vůči korozi znáte vy?

Zdroj: AutoSwiat

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články