Motor pro svůj plynulý chod potřebuje mazání. To zajišťuje olej, který se však v určité míře z motoru ztrácí. Existuje však určitá hodnota, která určuje normální a běžnou ztrátu.
Každý motor potřebuje pro svůj bezproblémový a hladký chod motorový olej. Někteří řidiči často zapomínají na to, že kromě pravidelné výměny této kapaliny je také velmi důležitá kontrola jejího množství. Pokud se olej pravidelně ztrácí v určitém množství, jedná se buď o ztrátu, nebo vlastní spotřebu. Druhá možnost je naprosto přirozená a normální na rozdíl od té první, u níž nastává problém. Je tak dobré vědět, kdy se jedná o pouhou běžnou spotřebu a kdy o větší ztrátu oleje.
Motor může žrát olej z několika důvodů
Spotřeba této provozní kapaliny se dá odborně popsat jako množství oleje, které se během provozu dostane do spalovacího prostoru, kde následně shoří. Naopak ztráta znamená, že se olej dostává přes jednotlivé netěsnosti (například přes opotřebované pístní kroužky) na místa, kde nemá být.
Spotřeba oleje se udává v několika jednotkách
U zkušebních stanic motorů je spotřeba oleje udávána v gramech na kilowatthodinu. V ideálním případě, kdy celý systém těsní tak, jak má, se hodnoty pohybují okolo 0,5 až 1 g/kWh. Tento způsob měření však není příliš dobře aplikovatelný v praxi, protože se nedá s dobrou přesností určit spotřeba oleje na gram. To samé platí o přesném stanovení výkonu v jízdním režimu.
V praxi se tedy začala uvádět spotřeba motorového oleje v litrech na 1 000 km nebo procentech spotřeby paliva. Druhý způsob se v poslední době využívá více, a to především díky jeho vyšší přesnosti. To je způsobeno faktem, že motory jsou kromě běžných jízdních režimů často využívány pouze na volnoběh (dopravní zácpy, semafory, atd.). Běží tak nějakou dobu, aniž by ujely určitou vzdálenost.
Jaká je tedy tolerovaná hodnota spotřeby oleje
Názory na přesnou hodnotu spotřeby motorového oleje se v praxi různí. Ve skutečnosti nejsou a ani nemohou být všechny pohyblivé části motoru z hlediska konstrukce naprosto těsné, protože by pohyblivé části (ventily, písty a další) nemohly spolehlivě pracovat. Každý motor proto spotřebuje malé množství oleje, což je naprosto normální a běžné.
Obecně se udává, že vznětové motory spotřebují o něco více oleje než benzínové. U naftových pohonných jednotek s turbem je tato hodnota pak ještě o něco vyšší vlivem mazání turbodmychadla. Přesné hraniční hodnoty spotřeby motorového oleje může udávat výrobce. V opačném případě se uvádí, že u běžných automobilů je spotřeba motorového oleje nižší než 0,05 % a maximální přípustná hodnota je 0,5 %. Výpočet se provádí ze skutečné spotřeby paliva daného automobilu.
Od jedné výměny až po druhou
V praxi by měla požadovaná hodnota při tolerovaných ztrátách vydržet od jedné výměny oleje po druhou. To znamená, že když řidič vymění motorový olej a jeho množství doplní tak, aby se na ukazateli projevil až u horní hranice, měl by vydržet až do další výměny, kdy bude u spodní rysky. Tento způsob kontroly je však pouze orientační, protože každý řidič mění olej po jiné době. Přibližně by však měl při běžných ztrátách oleje odpovídat.
Kolik oleje spotřebuje váš automobil?