Už od příštího roku budou mít nově vyrobená auta další omezovač rychlosti. Při rychlejší jízdě vás auto začne samo upozorňovat a bude vám způsobovat nepříjemnou jízdu.
Někteří řidiči neustále nedodržují předepsanou maximální povolenou rychlost. Proto se EU rozhodla, že je potřeba učinit krok k tomu, aby lidé jezdili opatrně a dodržovali předpisy. Bezpečnost na silnicích je velice důležitá a všechny automobilky se jí snaží zlepšit. Neustále na trh přichází s novými technologiemi, které pomáhají zvyšovat bezpečnost. Nyní tento krok udělala EU – bylo nařízeno, že se od příštího roku do automobilů začne instalovat nový inteligentní asistent rychlosti (ISA).
Nový asistent už od příštího roku
Tento inovativní asistent by měl fungovat jako omezovač, jenž řidiči znepříjemní cestu, když bude chtít jet rychleji, než je povoleno. Všechny nové modely po 6. červenci 2022 jím musí být vybaveny. Auta, která už byla uvedena a budou se dál prodávat, musí rovněž dostat tuto výbavu. Nejpozději by se tak mělo stát do 7. července 2024.
Počítá se také s tím, že vozidla s tímto asistentem opět zdraží. Omezovač rychlosti by měl fungovat jako jiní asistenti (například tempomat). Bude spolupracovat nejen s GPS, ale také s kamerou, aby mohl rozpoznávat značky. Adaptivní tempomat si řidiči mohou vypnout, pokud s ním nejsou spokojeni. Tento inteligentní asistent by měl jít také vypnout. Avšak je kolem toho ještě hodně otázek, protože detaily okolo tohoto omezovače nejsou úplně jasné.
Deaktivování systému bude možné
Očekává se, že asistent bude řidiče ve většině případů varovat správně, ale mohou nastat i opačné případy. U starších vozidel šlo také nastavit upozornění na rychlost. Bylo však trochu jiné, než bude teď. Když řidič překročil maximální povolenou rychlost, auto jej zvukově upozornilo. Většinou ale šlo o pouhé pípnutí nebo cinknutí. Varování nyní bude mnohem silnější. Moderní systém vás může varovat hlasitým tónem, který se bude neustále zvyšovat.
Dále můžete být upozorněni vibracemi do pedálu nebo do volantu. EU zatím nechává na samotných výrobcích, jak bude asistent upozorňovat řidiče na nevhodnou rychlost. Lidé si tedy musí ještě počkat, než budou vědět, jak jim bude jejich auto „vracet“ rychlejší jízdu. Zpočátku bude možné systém deaktivovat, aby si každý řidič mohl jet podle svého. Není známo kdy, ale za nějakou dobu už řidič tuto možnost mít nebude. Nyní má vše fungovat tak, že po každém startu se asistent aktivuje. Bude tedy nutné jej vypínat při každém startování.
Vypnutí nového omezovače rychlosti
Existuje i několik dalších možností, díky nimž vypnete tohoto asistenta. Mezi nimi se nachází i ta, kdy vám stačí prudce sešlápnout plynový pedál. To má být i jakási pojistka, kdyby bylo potřeba zrychlit. Pokud poté opět zpomalíte na povolenou maximální rychlost, systém se znovu sám aktivuje. Jestliže byste nezpomalili a ve vyšší rychlosti jeli i nadále, začne vás auto hodně brzy a výrazně upozorňovat, abyste ubrali na plynu.
Vypnutím nového omezovače rychlosti budou i nadále sbírána data o tom, jak k tomuto novému asistentovi přistupujete. Po výrobcích bude požadováno, aby informovali EU o tom, jak řidiči reagují na tuto novinku. Dále chtějí vědět, v jakých případech asistenta nejčastěji vypínají. Zatím není jasno, jak obrovské množství dat se bude dostávat k Evropské unii.
Myslíte si, že lidé budou aktivně využívat tohoto asistenta?