Jaký je vztah mezi výkonem a točivým momentem? Mnohem větší, než si myslíte

Při výběru automobilu hledíme mimo jiné na výkon a točivý moment. Rozdíl mezi nimi však není každému úplně jasný, přinášíme vám vysvětlení těchto veličin.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Výkon a točivý moment jsou základními jednotkami, které vás ve většině případů zajímají při výběru auta. Je jedno, jestli se jedná o nový nebo ojetý vůz. Zkrátka tyto hodnoty vás většinou zajímají stejně jako druh paliva, na které se vozidlo bude pohybovat. Co vlastně značí tyto jednotky? Jak se vyjadřují a projevují na vozidle a co nám řeknou, když si o nich přečteme v tabulce?

Co je to výkon?

Prvně začneme výkonem. Výkon je obecně charakterizován jako práce za určitou časovou jednotku. U automobilů se udává v kW (kilowatt) a přepočítává se na koňskou sílu. Podle zemí, kde se vozidlo prodává, existují dva druhy přepočtu na koňskou sílu. Pro přepočet z kW na PS (Pferdestärke) se používá vztah 1kW=1,359 PS. Jednotka PS se používá v ČR, Evropě, Asii a Jižní Americe.

iZdroj fotografie: Depositphotos
´

U vyjádření výkonu v jednotce hp (horse power) se používá vztah 1kW=1,34 hp. Jednotka hp se používá především v Británii a USA. Výkonnostní křivka roste s počtem otáček motoru. Tedy čím více točí motor otáček, tím většího výkonu dosáhne. Neznamená to ale, že když budete mít ručičku otáčkoměru v červeném poli, tak dosahujete ještě vyššího výkonu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každý motor má výkonovou špičku v jiném maximu otáček (zjistíte z tabulek technických parametrů patřících k danému vozu) podle toho, co mu dovolí konstrukce a kdy dosáhne svého maxima. Tedy kdy dosáhne nejlepšího poměru odvedené práce za přesně stanovený čas. Znova opakuji, výkon je práce za čas.

Co nám udává točivý moment?

Točivý moment je veličina udávaná v Nm (Newtonmetr). Obecně se popisuje točivý moment následovně. Na bod vzdálený jeden metr od osy působí hřídel sílou 1N (Newton). V automobilovém pojetí to znamená působení klikové hřídele. Výsledná síla přenášená následně na kola je však jiná, vlivem zpřevodování převodovky, diferenciálu, případně dalších soustav ozubených kol.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Propojenost mezi výkonem a točivým momentem

Výkon je veličina závislá na počtu otáček a točivý moment je sice k dispozici již při volnoběžných otáčkách, ale také se zvyšuje na určitou úroveň s rostoucími otáčkami. Dnes se výrobci snaží nastavit motory tak, aby měly ideálně plochou křivku točivého momentu. To znamená, aby maximum točivého momentu bylo dostupné v co největším rozsahu otáček. Točivý moment nám udává jakou sílu je schopen vygenerovat motor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S tím je spojený nárůst výkonu a akcelerace. Jednoduše řečeno, když budete mít maximum točivého momentu dostupné v rozmezí 1 500 – 4 000 ot/min. a rozhodnete se v tomto pásmu akcelerovat, tak vozidlo bude akcelerovat nejintenzivněji. S rostoucími otáčkami se pak navyšuje i výkon motoru. Proto po překročení otáček pro maximální točivý moment bude vozidlo i nadále intenzivně zrychlovat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je to podobné, jako byste jeli na kole, na rovině a šlapali na nejlehčí možný převod. Budete šlapat hodně, ale nevydáte prakticky žádnou sílu. Pojedete na výkon. Naopak pokud si navolíte střední zátěž, nastavíte jinak převody na kole, tak budete vydávat už nějakou sílu pro potřebný pohyb vás s kolem dopředu. V tento moment budete disponovat i největší sílou pro případné zrychlení.

Snaha o plošší křivky

U auta se pohybujete tedy v ideálním rozpětí maxima točivého momentu. Máte největší sílu. Naopak pokud nastavíte na kole nejtěžší převod, tak pro vás akcelerace bude nejnamáhavější. Toto je situace, kdy chcete po autu, aby akcelerovalo od volnoběžných otáček. Obě veličiny se tedy potřebují navzájem pro plnění funkce motoru. Nejde říci, že je jedna veličina důležitější než druhá.

iZdroj fotografie: Unsplash

V tabulkách pak najdeme rozsah použitelného maxima jednotlivých veličin. Dnes se i výkon snaží výrobci dostat do plošší křivky tak, aby bylo jeho miximum použitelnější v širším spektru otáček. Pak takový motor přijde o svoji výkonovou špičku, jak se říká. To poznáte tak, že při překročení určitých otáček, už motor nijak neakceleruje, netáhne, jen víc vrčí vlivem vyšších otáček, ale nic (ve smyslu přínosu pro řidiče) už se dále neděje.

Jaké parametry sledujete při výběru nového vozu či ojetiny?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články