Automatická převodovka je velmi drahou součástí vozidla. Dopřejte jí správnou péči a ušetřete za nutnost nákladné opravy či dokonce výměny.
Dnešní automobily mají čím dál častěji automatickou převodovku. Ta je sice většinou z uživatelského hlediska příjemná, zvláště pokud vozidlo řídí něžnější pohlaví, ale nese s sebou taky určitou nutnost servisu. Nejde říci, že by manuální převodovka byla bezúdržbová, ale je robustnější a jednodušší než automatická a její servisní náročnost není až tak obsáhlá.
Proč vznikla automatická převodovka?
V první řadě začněme tím, za jakým účelem vznikla automatická převodovka. Účel byl jednoduchý – zbavit se spojkového pedálu a ušetřit řidiče od neustálého řazení. Zvláště pak ve městě. Další přidanou hodnotou je plynulé rozjíždění a fakt, že při zastavení na semaforu nebo stopce nemusíte vyřazovat. Prostě stojíte na brzdovém pedálu.
Dnešní automaty toho umí samozřejmě víc než jen „hloupě“ řadit převody. Mají možnosti manuálního řazení, sportovní režimy, eco režim, jízda na sněhu apod. S těmito možnostmi pak přichází složitější konstrukční řešení a tím i zvýšená servisní náročnost (oproti manuálnímu řazení). Pojďme si tedy říci, jak se o automatickou převodovku starat.
Olej
Jelikož se jedná o zařízení, ve kterém je zapotřebí mazání, tak i zde je třeba mít olejovou náplň. Každý automat má svoji specifickou náplň (druh, viskozita použitého oleje a jeho množství), takovou jakou předepisuje výrobce. Automatické převodovky mají i filtr, což u manuálu není. Řada výrobců píše, že náplň v převodovce je doživotní. Jenže problém je s definicí „doživotní“. Na tuto definici by vám měl odpovědět prodejce daného vozu.
Kdy na výměnu oleje
Pokud z prodejce tuto informaci nedostanete a nenaleznete ji ani v manuálu k vozu, tak u nového vozu berte jako hranici pro výměnu oleje v automatické převodovce 60 000 – 80 000 km. Po tomto intervalu je doporučeno měnit každých 30 000 – 60 000 km podle zatěžování převodovky (hlavní pohyb vozu po městě, taháte přívěs, jezdíte často po okruhu apod.). U některých výrobců je předepsaná výměna už po 2 letech bez ohledu na počet ujetých kilometrů, respektive který z intervalů nastane dříve (km nebo roky).
Olejový filtr automatické převodovky
Když už měníte olej, je třeba taky vyměnit zmiňovaný filtr převodovky. Ten obvykle stojí pár stokorun. Olej vám pak vymění v servise nebo si můžete najít přímo specializovaný servis, zabývající se jen servisem převodovek. Správně by vám měli při výměně udělat i takzvaný proplach.
Během něj dojde k odstranění veškerého oleje, který zůstal v měniči, chladiči a dalších částech zajišťující oběh oleje v převodovce. Následným plněním podle výrobcem předepsaným množstvím se pak docílí opětovného rozptýlení oleje do všech komponent automatické převodovky tak, aby byla zajištěna její správná funkce.
Ojeté auto s automatem?
Rozšířenost automatických převodovek v nových vozech s sebou nese logicky i vyšší výskyt na trhu s ojetinami. Například Volvo dříve uvádělo, že jejich náplň v automatických převodovkách Aisin je doživotní, ale na to bohužel řada aut dojela. Pro správnou funkci převodovky je výměna oleje důležitá a prodlouží vám tak životnost drahých komponent v převodovce.
Pokud kupujete auto z druhé ruky, měla by být zahrnuta výměna oleje za nový v „ponákupním“ servise. Oprava automatické převodovky není levná záležitost a neumí ji opravit každý. Na trhu je řada firem, zabývající se servisem a repasováním automatických převodovek. Většinou se specializují na několik konkrétních značek.
Pokud nedělají přímo značku vaší převodovky, tak vás většinou odkážou na někoho, kdo má s daným typem převodovky již nějaké zkušenosti. U ojetého auta je pak důležité, aby z převodovky nevycházely divné zvuky, neškubala při přeřazení a celkově se chovala rozumně při jízdě. Nepřeskakovala převody, dlouho neřadila zpátečku apod.
Jak často vy měníte olej v převodovce?