Jak pečovat o staré i nové automatické převodovky, aby spolehlivě sloužily co nejdéle. Výsledky STK mluví za vše

Automatická převodovka je velmi drahou součástí vozidla. Dopřejte jí správnou péči a ušetřete za nutnost nákladné opravy či dokonce výměny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dnešní automobily mají čím dál častěji automatickou převodovku. Ta je sice většinou z uživatelského hlediska příjemná, zvláště pokud vozidlo řídí něžnější pohlaví, ale nese s sebou taky určitou nutnost servisu. Nejde říci, že by manuální převodovka byla bezúdržbová, ale je robustnější a jednodušší než automatická a její servisní náročnost není až tak obsáhlá.

Proč vznikla automatická převodovka?

V první řadě začněme tím, za jakým účelem vznikla automatická převodovka. Účel byl jednoduchý – zbavit se spojkového pedálu a ušetřit řidiče od neustálého řazení. Zvláště pak ve městě. Další přidanou hodnotou je plynulé rozjíždění a fakt, že při zastavení na semaforu nebo stopce nemusíte vyřazovat. Prostě stojíte na brzdovém pedálu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dnešní automaty toho umí samozřejmě víc než jen „hloupě“ řadit převody. Mají možnosti manuálního řazení, sportovní režimy, eco režim, jízda na sněhu apod. S těmito možnostmi pak přichází složitější konstrukční řešení a tím i zvýšená servisní náročnost (oproti manuálnímu řazení). Pojďme si tedy říci, jak se o automatickou převodovku starat.

Olej

Jelikož se jedná o zařízení, ve kterém je zapotřebí mazání, tak i zde je třeba mít olejovou náplň. Každý automat má svoji specifickou náplň (druh, viskozita použitého oleje a jeho množství), takovou jakou předepisuje výrobce. Automatické převodovky mají i filtr, což u manuálu není. Řada výrobců píše, že náplň v převodovce je doživotní. Jenže problém je s definicí „doživotní“. Na tuto definici by vám měl odpovědět prodejce daného vozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kdy na výměnu oleje

Pokud z prodejce tuto informaci nedostanete a nenaleznete ji ani v manuálu k vozu, tak u nového vozu berte jako hranici pro výměnu oleje v automatické převodovce 60 000 – 80 000 km. Po tomto intervalu je doporučeno měnit každých 30 000 – 60 000 km podle zatěžování převodovky (hlavní pohyb vozu po městě, taháte přívěs, jezdíte často po okruhu apod.). U některých výrobců je předepsaná výměna už po 2 letech bez ohledu na počet ujetých kilometrů, respektive který z intervalů nastane dříve (km nebo roky).

iZdroj fotografie: Depositphotos
Automatická převodovka s novým olejovým filtrem

Olejový filtr automatické převodovky

Když už měníte olej, je třeba taky vyměnit zmiňovaný filtr převodovky. Ten obvykle stojí pár stokorun. Olej vám pak vymění v servise nebo si můžete najít přímo specializovaný servis, zabývající se jen servisem převodovek. Správně by vám měli při výměně udělat i takzvaný proplach.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Starý olejový filtr

Během něj dojde k odstranění veškerého oleje, který zůstal v měniči, chladiči a dalších částech zajišťující oběh oleje v převodovce. Následným plněním podle výrobcem předepsaným množstvím se pak docílí opětovného rozptýlení oleje do všech komponent automatické převodovky tak, aby byla zajištěna její správná funkce.

Ojeté auto s automatem?

Rozšířenost automatických převodovek v nových vozech s sebou nese logicky i vyšší výskyt na trhu s ojetinami. Například Volvo dříve uvádělo, že jejich náplň v automatických převodovkách Aisin je doživotní, ale na to bohužel řada aut dojela. Pro správnou funkci převodovky je výměna oleje důležitá a prodlouží vám tak životnost drahých komponent v převodovce.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Automatická převodovka, pohled zespodu

Pokud kupujete auto z druhé ruky, měla by být zahrnuta výměna oleje za nový v „ponákupním“ servise. Oprava automatické převodovky není levná záležitost a neumí ji opravit každý. Na trhu je řada firem, zabývající se servisem a repasováním automatických převodovek. Většinou se specializují na několik konkrétních značek.

iZdroj fotografie: Uživatel M 93 / Creative Commons / CC BY-SA
Škoda Fabia Sedan 1.4

Pokud nedělají přímo značku vaší převodovky, tak vás většinou odkážou na někoho, kdo má s daným typem převodovky již nějaké zkušenosti. U ojetého auta je pak důležité, aby z převodovky nevycházely divné zvuky, neškubala při přeřazení a celkově se chovala rozumně při jízdě. Nepřeskakovala převody, dlouho neřadila zpátečku apod.

Jak často vy měníte olej v převodovce?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články