Avia byla za svých dob v socialismu velmi oblíbeným a žádaným nákladním automobilem. Její nabídka nestačila uspokojovat poptávku zákazníků, která byla obrovská.
Historie Avie sahá ještě do dob před okupací Československa. V té době měla Itálie svůj Fiat 124, zatímco v Československu pořád chyběl středně těžký nákladní automobil. Jako možné řešení se ukázala představená řada Renault-Saviem Super Goétte a větší Super Galion. Tyto modely totiž nabízely mimo jiné trambusovou kabinu, moderní naftový motor od značky MAN, listové pružiny na zadní nápravě a vinuté s teleskopickými na té přední.
Počátky byly velmi zajímavé
Super Goélette a Galion od Saviemu se vyráběly na různých místech a pod různými značkami. Jednalo se například o MAN, Saviem nebo dokonce Alfu Romeo. Produkce Saviemu v závodě Avie (v pražských Letňanech) byla zpočátku velmi zajímavá. První vyrobené kusy se zde pouze montovaly dohromady, protože díly se dovážely přímo z Francie. Pak však přišla na řadu socializace, která celou výrobu pozměnila. Technologie a výrobní procesy byly pozměněny tak, aby se zajistila snadná a co nejlepší opravitelnost a zaměnitelnost dílů.
Změna byla opravdu radikální
Změna se týkala například rotačního vstřikovacího čerpadla, které bylo zaměněno za řadové. Tento zásah se nevyhnul ani startéru a alternátoru. Jednookruhová podtlaková brzdová soustava byla nahrazena dvouokruhovou, která fungovala na principu přetlaku. Avia získala také řadu vylepšení, jako například bezdušové pneumatiky. První vyrobené automobily z původních francouzských dílů jsou v dnešní době velmi vzácné a dají se rozpoznat na první pohled, protože mají charakteristicky kulaté světlomety.
Avia vynikala typickým vzhledem
Kabina Avie byla navržena a vyrobena tak, aby z ní byl dobrý výhled do každé strany a okna se vyráběla z bezpečnostního skla. Během dlouhých let výroby se prováděly různé úpravy a vylepšení, ale jedna věc zůstala pořád stejná – modrá barva (výjimkou byly hasičské nebo VB automobily).
Motor byl v průběhu výroby vylepšen
Pro její pohon byl zvolen přímovstřikový naftový čtyřválcový motor o objemu 3,32 litru. Později byl však objem zvýšen na 3,59 litru pomocí většího vrtání na 102 mm. V praxi to znamenalo, že motor dosahoval stejného výkonu při menších otáčkách, což snižovalo emise. Změnil se i název malé i velké Avie z A15 na A20 a z větší A30 se stala A31. Kromě změny pozice řadicí páky v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou však za 15 let nenastala žádná větší změna, a právě to byl kámen úrazu.
Po pádu socialismu se prodej výrazně snížil
I přes pořád stejné modely však během socialismu nestačila nabídka Avií pokrývat poptávku. Situace se změnila až na začátku 90. let, kdy výrazně poklesl domácí i zahraniční zájem. Jedním z nejzásadnějších důvodů poklesu poptávky byla jednoduše řečeno zastaralost. Proti tomu se Avia rozhodla učinit jasný krok, kdy přidala turbodmychadlo, což zvedlo výkon z původních 83 koňských sil na necelých 97 koní. Tato modernizace však sníženou poptávku nevyřešila.
Znáte někoho, kdo vlastnil světoznámou Avii?