Proč nyní přezouváme z letních pneumatik na zimní? Většina Čechů neví, v čem se od sebe ve skutečnosti liší

Rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je poměrně velký. Některé důležité informace vám mohou pomoci při každoročním rozhodování, kdy přezout gumy.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Většina řidičů vůbec neví, z jakého důvodu je lepší v zimním období používat pneumatiky se symbolem hvězdičky. Jsou však naučení přezout pneumatiky dvakrát ročně a víc neřešit. Kromě četnosti a hloubky dezénu je však mezi letními a zimními pneumatikami mnohem více rozdílů. Některé z nich je dobré znát, abyste lépe pochopili jejich výhody a využití.

Známý fakt – rozdíl v dezénu

Nejznámějším rozdílem mezi zimními a letními pneumatikami je hloubka dezénu. Snad každý řidič tento rozdíl zná, protože minimální hloubku vzorku musí podle zákona znát a dodržovat. U zimní varianty gum je na první pohled větší četnost a hloubka drážek. Mimo to se na nich nachází také přídavné zubaté lamely, které jsou umístěné po celé ploše. Jejich úkol je velmi jednoduchý, pomocí své deformace odvádí sníh a vodu pryč z dezénu. Jejich tvar navíc přispívá k menšímu prokluzu, což je právě v zimním období rozhodující.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Letní pneumatiky

U letní pneumatiky je drážek naopak méně. Slouží k odtékání vody, a proto je i hloubka celého dezénu menší. Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm, což je v porovnání se zimními pneumatikami (musí mít ze zákona minimálně 4 mm) opravdu velký rozdíl. Tento typ gum je však navržen tak, aby měl vysokou odolnost proti zahřívání. Zároveň mají v porovnání s těmi zimními mnohem lepší vlastnosti ve vysokých rychlostech.

Rozdílné složení pneumatik

Téma jednotlivých rozdílů mezi letními a zimními pneumatikami je nyní aktuální, protože řada lidí už začala přezouvat. Základním rozdílem obou typů gum je jejich složení. Konkrétněji se jedná o směs, ze které je guma vyrobena a dále také určuje její charakteristiku při různě měnících se teplotách. Jejich složení je značně rozdílné. Letní pneumatiky jsou tvrdší, méně se při jízdě zahřívají a jejich brzdná dráha i celkové vlastnosti jsou lepší. To ovšem platí pouze za určité teploty.

iZdroj fotografie: Pixabay

Většina výrobců i expertů udává, že do teploty 7 °C je lepší jezdit právě na letních. Pokud však venkovní teplota klesne pod tuto hranici, přichází na řadu výhody zimních pneumatik. Jejich materiál totiž obsahuje mnohem více přírodního kaučuku, díky němuž zůstávají více pružné a lépe se přizpůsobí nejen sněhu, ale také ledu. Zimní pneumatiky mají navíc tu výhodu, že u nich neklesá přilnavost k vozovce se snižující se venkovní teplotou.

Zimní pneumatiky a jejich použití

Přestože jízda na zimních pneumatikách je zákonem povolena po celý rok, v některých případech nepředstavuje zcela ideální volbu. Při vyšších teplotách (například v létě) má totiž taková jízda hned celou řadu nevýhod. Obecně jsou zimní pneumatiky v porovnání s těmi letními hlučnější, automobil má větší spotřebu a také dochází k mnohem většímu opotřebení dezénu. Každý řidič by si tak měl podle sebe zvážit, co je pro něj výhodnější.

Podle čeho se rozhodujete, kdy vyměnit pneumatiky?

Zdroj: AutoCar, Ministerstvo dopravy

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články