Máte v autě turbodmychadlo? Pokud se chcete vyhnout drahým opravám, dodržujte základní řidičská pravidla

Řada řidičů se u svých automobilů vybavených turbodmychadlem dopouští základních chyb, které mají zásadní vliv na životnost této součásti. Následuje pak drahá oprava.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

V dnešní době existuje spousta motorizací, které mají na svůj objem poměrně hodně vysoký výkon. Tento fakt je způsoben především díky technologii turbodmychadla, která vhání do motoru předehřátý vzduch pod určitým tlakem. Tím zvýší jeho měrnou hmotnost a směs je zároveň vstříknuta již do ohřátého prostředí. Automobily vybavené touto velmi účinnou součástkou však vyžadují určité základní zásady, které je dobré při jízdě dodržovat. Díky nim se totiž vyhnete drahým opravám turbodmychadla.

Jak vlastně turbodmychadlo funguje

Turbodmychadlo se skládá z turbínového a dmychadlového kola uložených v jedné společné ose. Dále se v systému nachází také jeho ložisko, těleso a prvky regulující plnící tlak. Jedeno kolo je poháněno výfukovými plyny. Zároveň však dochází k roztočení i druhého kola, protože jsou obě umístěné na společné hřídeli. Do motoru je tak dodáván ohřátý vzduch a jeho množství závisí na tom, kolik výfukových plynů jde ven z motoru. Ve skutečnosti se tak s každým přidáním plynu zvětší množství výfukových plynů a spolu s ním i dodávaný vzduch do motoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Po zastavení nechte motor běžet na volnoběh

Turbodmychadlo je během jízdy určitým způsobem chlazené. Jeho konstrukce totiž obsahuje rotující části, které je potřeba jak mazat, tak i chladit. Tuto činnost má na starost motorový olej., který cirkuluje. Pokud tedy pojedete například po dálnici vyšší rychlostí a následně se zastavíte na benzínce, nechte motor chvíli běžet na volnoběh, aby měl olej dostatek prostoru pro ochlazení celé součásti. K tomu spolehlivě stačí přibližně 30 sekund. V opačném případě totiž může dojít k trvalému poškození, které si vyžádá náročnou a drahou opravu.

Citlivá noha na plynu je základ

Řidiči se zbrklou nohou na plynu nejsou pro turbodmychadlo vůbec dobrou zprávou. Přestože není prudké přidávání plynu příliš dobré pro žádný motor, u agregátů s turbodmychadlem platí toto tvrzení mnohem rázněji. U motorů vybavených turbem přichází totiž výkon, dalo by se říct skokově, a ne přímo se zmáčknutím plynového pedálu. Dnešní technologie sice minimalizuje prodlevu turbodmychadla (takzvaný turboefekt), ale nikdy nedojde k jejímu úplnému odstranění.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Před zahřátím oleje je důležitá klidná jízda

Častou chybou řidičů je, že vytáčí automobily s turbodmychadlem ještě před samotným zahřátím motorového oleje. Problém spočívá v tom, že turbodmychadla pracují při vyšší zátěži ve velmi vysokých otáčkách a potřebují spolehlivě mazat a chladit. Pokud však není olej dostatečně zahřátý, snižuje se jeho mazací schopnost a může docházet k nadměrnému opotřebení mazaných částí. Při pravidelném vytáčení motoru s nedostatečně zahřátým motorem tak může dojít k poškození turbodmychadla, které je náročné na opravu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Teplota chladicí kapaliny neodpovídá teplotě oleje

Zde je důležité upozornit, že teplota oleje není shodná s teplotou chladicí kapaliny, kterou ukazuje teploměr na budíku. Pokud se vám tedy může zdát, že je motor plně zahřátý a ručička budíku se zastavila na požadované hodnotě, nemusí to ještě znamenat, že je plně zahřátý i motorový olej. K dostatečnému zahřátí této mazací látky je zpravidla potřeba ujet přibližně 10 kilometrů.

Jaké rady dodržujete pro delší životnost turbodmychadla?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články