Až 30 % řidičů nedodržuje bezpečnou vzdálenost a doslova se lepí na vozidlo před sebou. Připravovaná novela zákona by měla umožnit policistům je pokutovat.
Nedodržování bezpečných rozestupů se v České republice považuje mezi řidiči za vážný problém. Přesto tyto rozestupy dle statistik nedodržuje více než 30% tuzemských řidičů. Za příčinu tohoto problému můžeme považovat především chybějící zákonnou úpravu. Policie pak takové neukázněné řidiče nemůže nijak penalizovat. To by se teď ale mělo změnit.
Častá příčina dopravních nehod
Určitě jste si toho na svých cestách někdy všimli. Auta nalepená na sebe, nebezpečné vybržďování, myšky a podobné nebezpečné manévry. Nehody způsobené nedostatečnými rozestupy se tak v minulém roce staly čtvrtou nejčastější příčinou pojistných událostí na našich silnicích. Celkově se pak tedy jedná o více než 5 500 případů. Minimální rozestup nedává řidiči dostatečný manévrovací prostor a vede k řetězovým nehodám.
Jak uvádějí zástupci BESIP na Ministerstvu dopravy, nejhorší jsou tzv. myšky a nebezpečné tlačení se na auto před vámi v rychlém pruhu našich dálnic. Tyto a mnohé další problémy by pak měla řešit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která by měla definovat pojem bezpečná vzdálenost. Například u osobních aut jedoucích 80 km/h by měl být stanoven rozestup 30 metrů. Tyto rozestupy by pak pod pohrůžkou pokuty hlídala policie.
Ideální jsou dvě vteřiny
Ruku v ruce s malými vzdálenostmi jde také dobržďování a následná tvorba zbytečných kolon na dálnicích. Mezi jednu z možností, jak dodržovat dostatečný rozestup, se řadí pravidlo dvou sekund. V tomto případě se mezi vaším a před vámi jedoucím automobilem snažíte držet rozestup o délce dvou vteřin. Další pomůckou je pravidlo poloviny tachometru. Pokud tedy jedete např. 90 km/h, snažíte se mezi automobily dodržovat rozestup o délce minimálně 45 metrů.
Jaký je podle vás nejčastější prohřešek českých řidičů?