Nutná příprava dieselových aut na letošní zimu platí pro všechny značky a modely. Neberte české mrazíky na lehkou váhu

Pokud vlastníte dieselový automobil, měli byste se před zimou zaměřit na kontrolu některých důležitých částí. Jejich špatná funkce by vás totiž mohla dostat do problému.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dieselové automobily jsou i přes jejich postupný úpadek stále hodně využívané. Přináší totiž mnoho výhod, jako je například nižší spotřeba. Cena nafty se navíc zpravidla pohybuje o něco níž, než u benzínu. Mnoho lidí tak při pořízení vozidla sáhne právě po naftové variantě. Na druhou stranu v zimním období trvá déle, než se motor zahřeje a vytopí tak kabinu. Před zimou je také dobré zkontrolovat několik základních věcí, aby se eliminovalo riziko, že automobil vypoví službu v tu nejmíň vhodnou chvíli.

Kontrola žhavicích svíček

Ze všeho nejdříve je důležité si uvědomit, že není svíčka jako svíčka. U benzínových motorů fungují tyto součástky trochu jinak, než u dieselu. Samotná konstrukce je také značně odlišná. U naftových motorů slouží žhavicí svíčky především pro studený start. Při stlačení směsi se sice vytvoří tlak a s ním i určité teplo, ale pro samotný zápal to nestačí. Pro tento účel je zde právě žhavicí svíčka v podobě tenké kovové součásti, která má topný článek na konci.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Na její správné funkci pak závisí schopnost studeného startu v zimním období. Z toho důvodu je dobré před zimou provést jejich kontrolu, aby se zjistil jejich stav. Kontrola se dá kromě servisu provést i doma v garáži. Ze všeho nejdříve je dobré svíčku demontovat a vizuálně prohlédnout. Při tomto úkonu se zaměřte na různé praskliny, nevhodnou barvu, roztavení, deformace a podobně.

Jednoduchá kontrola pomocí autobaterie

Pokud jste si už žhavicí svíčky z motoru demontovali, existuje jeden ověřený a velmi jednoduchý způsob, jak zkontrolovat jejich stav. K tomuto testu budete potřebovat pouze samotné svíčky, kousek kabelu a autobaterii. V prvním kroku přiložte jeden konec kabelu na svíčku a druhou stranu naopak přidělejte na minusový pól autobaterie.  Poté už stačí jenom konec žhavicí svíčky přiložit na kladný pól akumulátoru a vteřinku vyčkat. Pokud začne žhavicí strana svíčky červenat, jedná se o dobré znamení a svíčka je v pořádku.

Jak zjistit funkčnost bez demontáže

Kontrolu stavu žhavicích svíček lze provézt také bez jejich demontáže. K tomu však budete potřebovat multimetr. Nejprve je důležité nastavit si hodnoty pro odpor svíčky. Ten by měl být v ideálním případě 0,7 až 1,8 Ohmu. Postup měření je velmi jednoduchý, stačí přiložit jeden konec měřidla na kostru vozidla a tu druhou přímo na konec žhavicí svíčky. Podle naměřených hodnot tak jednoduše poznáte, jestli je čas na jejich výměnu nebo ne.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stav palivového filtru

V chladném zimním období stoupá hustota nafty v nádrži a je tedy důležité, aby byl palivový filtr v dobré kondici. Jeho výměna je proti benzínovým agregátům častější. Obecně se interval výměny této důležité součásti udává na dva roky provozu nebo přibližně 60 000 kilometrů. Pokud tyto výměny dodržujete, nemusíte se bát, že dojde ke zhoršené funkci motoru vlivem hustšího paliva, které by přes zanesený filtr nemuselo tak dobře procházet.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nezapomínejte ani na olejový filtr

Kromě palivového filtru je dobré myslet také na stav olejového čističe. Stejně jako nafta totiž v chladném počasí houstne i motorový olej, na kterém závisí správné mazání a chlazení motoru. Pokud by byl filtr příliš znečištěný, mohl by částečně blokovat průchod oleje a tím i znemožnit dostatečné mazání. Výměnu obou filtrů tak místo jara raději udělejte spolu s olejem už na podzim, a vyhnete se zbytečným nepříjemnostem.

Jaké údržbové a kontrolní práce děláte před zimou u svého dieselového automobilu vy?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články