Je výhodnější jízda na neutrál, nebo brzdění motorem? Obě varianty mají své výhody i nevýhody

Jízda na neutrál a brzdění motorem jsou neustále řešená témata. Řidiči mají často na tyto dva různé způsoby jízdy odlišné názory.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Mnoho řidičů neustále přemýšlí, jestli je lepší při jízdě z nějakého menšího či většího kopce nechat automobil volně plachtit na neutrál, nebo ponechat zařazený rychlostní stupeň a brzdit motorem. Používané jsou obě varianty, přičemž každá má své výhody během jiných situací v provozu. Je tak dobré vědět, jakou možnost zvolit.

Jak funguje motor za dané situace

Ze všeho nejdůležitější je si uvědomit, co se vůbec během jednotlivých způsobů děje jak s motorem, tak s automobilem. Pokud se řidič rozhodne jet z kopce na neutrál, motor běží na volnoběh, takže má velmi malou spotřebu paliva. Je však důležité si vzít v potaz, že později budete muset nějakým způsobem zpomalit, protože motor na volnoběh nemá žádný odpor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Druhým způsobem je brzdění motorem. V tomto okamžiku je zařazený určitý rychlostní stupeň (podle rychlosti a terénu), který během jízdy brzdí automobil. Obecně platí, že čím nižší rychlost a vyšší otáčky, tím více motor brzdí. Pokud tedy jedete z prudkého kopce, je lepší zvolit nižší převodový stupeň. V tomto případě se však spotřeba paliva rovná nule, protože je motor roztáčen právě energií z pohybu.

Všechno záleží na okolních podmínkách

Pro správné zvolení jednoho nebo druhého způsobu je tedy nutné si uvědomit trasu, po níž jedete. Obecně se tak nedá říct, že pouze jedna možnost je výhodná. Při sjíždění prudkého kopce, kdy potřebujete nějakým způsobem regulovat rychlost vozidla, je dobré využít právě brzdění motorem. Spotřeba bude nulová a navíc šetříte brzdový systém. To stejné platí v případě, že se chystáte pod kopcem odbočovat nebo zastavit. Také bude výhodnější, aby váš automobil poháněla energie z jízdy, než aby motor běžel na volnoběh.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V mírném kopci je výhodnější jízda na volnoběh

Opačná situace nastává ve chvíli, kdy je kopec mírný nebo téměř rovný. V tomto případě by brzdění motorem nebylo příliš efektivní, protože byste byli nuceni v průběhu jízdy neustále přeřazovat na nižší rychlostní stupně nebo přidávat plyn. Je tak mnohem úspornější vyřadit rychlost a nechat automobil jet na volnoběh. Bez přidání plynu totiž ušetříte mnohem více paliva než při zařazené rychlosti. Tento způsob je velmi výhodný také v situaci, kdy sjíždíte jeden kopec a hned za ním následuje další.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Automobil nabere rychlost, kterou dokonale využije při výjezdu dalšího kopce. Obecně se tedy nedá přesně stanovit, že je lepší jízda na volnoběh, nebo s brzděním motoru. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody v určitých situacích. Stačí si tak zapamatovat několik základních fakt, která vám pomohou dobře zvolit daný způsob sjezdu v konkrétní situaci.

Jaký způsob využíváte při sjíždění kopce vy?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články