Černý led na silnici. Jak ho na první dobrou rozpoznat a vypořádat se s ním v prvních sekundách

V zimě je potřeba se připravit na sníh, náledí a další nástrahy, které se mohou na silnicích objevit. Jednou z nich je i černý led, který na první pohled vypadá jako lesklá cesta.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V případě, že jste chodcem, cítíte povrch pod nohami ihned. Lehce rozeznáte, zda jdete po suché cestě nebo po ledu. Řidiči aut však nedokážou na první pohled rozeznat černý led od lesklé cesty a velice často tyto podmínky podcení. Zamrzlá vozovka se v daný moment stává velice nebezpečná. Někteří začínající řidiči netuší, že něco takového může vzniknout a nevědí, jak se zachovat v případě, že se s autem ocitnou na černém ledu.

Vzhled černého ledu

Protože kvůli černému ledu vzniká hodně nehod, je dobré, aby každý věděl, jak jej poznat. Tento pojem používají i meteorologové, když mluví o silnicích. Řidič ji při výhledu z auta vidí jako lesklou vozovku a mohou se domnívat, že cesta je pouze mokrá. Jedná se o tenkou vrstvu průhledného ledu na asfaltu. Kvůli tomu vozovka nijak nezmění barvu, jako je tomu například u sněžení. Naopak ještě více zvýrazní barvu silnice, která se nachází ihned pod ledem.

iZdroj fotografie: Pixabay

Zjistěte, zda je silnice mokrá nebo zmrzlá

Černý led se vyskytuje tehdy, když je na silnici tenká vrstva vody, která následně zmrzne. Vzniká hlavně ve dnech, kdy se teplota pohybuje nad nulou, ale k večeru spadne pod bod mrazu. Vytváří se i na místech, jako je například údolí, kam celý den nesvítilo slunce. V případě, že je na teploměru 0 °C, může být vozovka kluzká. Abyste měli jistotu, zda jsou cesty pouze mokré nebo se jedná o tu horší variantu, vyzkoušejte jednu metodu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jako první ukazatel může sloužit auto před vámi. Pokud mu od kol neodstřikuje voda, nejede po mokré, ale zamrzlé silnici. To, že jedete po velice kluzké vozovce si můžete i vyzkoušet díky systému ABS. Jemně a pomalu sešlápněte brzdový pedál. Jestliže vás pedál začne upozorňovat kopáním, ocitli jste se na černém ledu. Stoprocentní jistotu získáte tehdy, když se pokusíte lehce zatáčet volantem, ale ten nebude nijak reagovat. Od tohoto zjištění byste měli počítat s tím, že můžete kdykoliv dostat smyk.

Zachovejte chladnou hlavu

Vždy se snažte za volantem zachovat chladnou hlavu a hlavně nepanikařte. Nezačněte ihned brzdit a pokuste se začít zpomalovat postupně. Je nutné zvolit defenzivní způsob jízdy a jet velice opatrně. Musíte stále předvídat, protože je velmi pravděpodobné, že se dostanete do smyku. Pokuste se vyhnout tomu, abyste museli prudce brzdit a jeďte pomalu, ale plynule.

iZdroj fotografie: Pixabay

Smyk při jízdě

Může nastat i situace, které jste se snažili celou dobu vyhnout, kterou je smyk. Vždy jako první sešlápněte spojku a nikdy nešlapejte na brzdu. V případě potřeby provádějte jemné kontra pohyby volantem proti smyku. Neotáčejte volantem až moc, protože byste se mohli dostat do ještě závažnější situace. Zejména ve chvíli, když by se kola uchytila, ale přitom by byla vytočená, tak byste si příliš nepomohli a auto by se stalo neovladatelným ještě více.

Co byste doporučili lidem, kteří se ocitnou na černém ledu?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články