Pískání a skřípání brzd není jen o nepříjemném zvuku. Může ho způsobit prach i nebezpečné poškození

Nepodceňujte nepříjemné skřípání a pískání brzd. Může se jednat jen o banální problém, nebo o blížící se konec životnosti některé ze součásti.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Brzdová soustava je i přes svoji robustnost náchylná k poškození. Během provozu se na silnici setkáte s množstvím věcí, které brzdové soustavě nesvědčí. Mezi nepřítele brzdové soustavy patří například kamínky, písek, vlhkost, prach vzniklý z brzdění atd. Pokud auto používáte v terénu, jezdíte přes brody, pak je soustava mnohem více vystavena možnostem poškození. Nepříjemné skřípání může mít různé příčiny, z nichž některé lze jednoduše opravit.

Mechanické poškození v brzdové soustavě

Tato příčina je asi nejjednodušší na odhalení. Každý brzdový kotouč má na své vnější straně, tedy straně směrem do středu auta, plechový kryt. Ten kryje kotouč před mechanickým poškozením a zároveň brání šíření brzdného prachu na další součásti zavěšení, řízení atd. Někdy se stává, že plechový kryt se ohne a dře o kotouč. Oprava je jednoduchá, stačí jej uvést do původního stavu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším mechanickým druhem poškození může být zbloudilý kamínek, štěrk nebo písek. Ten se vryje do brzdové destičky a pak následně drhne o kotouč. To, že drhne o kotouč, poznáte podle toho, že v kotouči bude po obvodu viditelná drážka, která tam nemá být. V takovém případě je třeba sundat kolo, brzdové destičky, ty pak zbavit mechanických nečistot a vrátit vše zpátky. Když už u toho budete, vyčistěte i prach usazený na brzdovém třmenu.

Opotřebení brzdových destiček

Destičky nejsou doživotní a musejí se vyměnit. Záleží na každém řidiči, jak zachází s autem, jak často a moc brzdí, kde vozidlo používá atd. Pokud jsou brzdové destičky staré a sjeté, dřou kov o kov a vydávají nepříjemný zvuk. Opotřebený může být i kotouč. Brzděním se vytváří většinou na okraji lem, který při velkém opotřebení kotouče může drhnout o brzdový třmen. Tento lem je možné stáhnout na soustruhu, ale většinou bývá lepším řešením koupě nového brzdového kotouče.

Opotřebení brzdového třmenu

Dnešní brzdová soustava nejčastěji obsahuje plovoucí brzdový třmen umístěný posuvně v pevném držáku. Občas se stává, že se třmen prostě opotřebí nebo praskne jeho prachová krytka a dovnitř se dostanou nečistoty. Tím se pohyblivá funkce značně omezí a může se objevit i skřípání. V horších případech se zasekne a brzdová soustava pak nedosáhne plného brzdného účinku. To lze poznat například tak, že brzdové destičky nebudou rovnoměrně sjeté, ale na jedné straně budou sjeté více.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Skřípání bubnové brzdy

Bubnová brzda je ze své podstaty jednoduchá a dobře chráněná proti vnějším nečistotám. Nakonec s bubnovými brzdami vlastně automobily začaly vznikat. Jejich nevýhodou je fakt, že jde o uzavřenou mechanickou část, ve které při její činnosti dochází k zahřívání. Tím se hůře chladí oproti kotoučovým brzdám. Většinou se používají na zadních kolech u lehčích malých aut. Jejich pískání je značně nepříjemné v kabině a příčinou bývá nahromaděný brzdový prach uvnitř bubnové brzdy nebo její opotřebení. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pískání nových brzd

I na nových autech se stává, že brzdy pískají. Nejčastěji se to stává u nových aut při prvních kilometrech, kdy si části vozu musí tzv. sednout. Pokud by skřípání nepřestávalo či se dokonce zhoršovalo, je lepší si nechat brzdy zkontrolovat. Karbon keramické kotouče pískají, dokud se nezahřejí. Jejich provozní teplota je vyšší než u klasických ocelových kotoučů, proto se dávají na sportovní auta, kde se počítá s podstatně vyšší zátěží brzdového systému. Běžně se s nimi moc nepotkáte. Ve videu níže se dozvíte i další možné příčiny pískání brzd.

Jak často měníte brzdové destičky vy?

Zdroj: Autodoc

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články