Za prvních 11 měsíců tohoto roku se v České republice prodalo 190 668 automobilů. To je jen o 8 tisíc více než v roce 2020.
Prodeje nových osobních automobilů zůstávají v letošním roce téměř na stejných počtech jako v roce loňském. Ten byl přitom velmi poznamenán koronavirovou pandemií. V roce 2020 kvůli ní registrace nových osobních vozů meziročně klesly o 18,78 procenta. Za prvních 11 měsíců roku 2021 čísla ukazují zatím nárůst oproti roku předchozímu, ale nejde o nic výrazného. Registrace nových vozů stouply jen o 4,4 procenta. Důvodem ale už není jen pokračující pandemie.
Škoda udržuje dominantní postavení
V letošním roce automobilový průmysl velmi výrazně zasáhl hlavně nedostatek čipů, který vedl k omezení výroby. Automobilky pak následný deficit vozidel na trhu využily ke zvýšení cen automobilů. Krize v dodavatelském řetězci postihla i značku Škoda, která je tradičně v Česku nejprodávanější. Mladoboleslavská automobilka zaznamenala za prvních jedenáct měsíců letošního roku celkově o třicet méně prodaných vozů než loni. Čísla nově registrovaných aut značky Škoda klesla i v rámci České republiky.
Za prvních jedenáct měsíců bylo loni v tuzemsku prodáno 68 363 automobilů Škoda, v letošním roce o více než 3 tisíce vozů méně, což znamená meziroční pokles téměř o 5 procent. Úplně nejvýraznější pokles ale z tradičních značek zaznamenala v meziročním prodeji značka Dacia, jejíchž automobilů se v Česku meziročně registrovalo o 31,5 procenta méně. Celkem za prvních jedenáct měsíců necelých 6 tisíc vozů. Loni čtvrtá nejprodávanější značka osobních automobilů v Česku tak letos klesla v počtech prodaných vozů až na desáté místo.
Hyundai v Česku boduje
K propadu došlo také u značek Renault, Mitsubishi nebo Fiat. Překvapivě pokles v prodejích zaznamenala i Tesla, a to i přes rostoucí oblibu elektromobilů. Naopak meziročně více bylo v Česku letos registrováno vozidel značky Hyundai. Tato automobilka se nepotýkala s takovým nedostatkem čipů jako třeba Škoda a zároveň jsou dlouhodobě v tuzemsku její vozy oblíbené. S 18,5 tisíci automobily je tak letos Hyundai druhou nejprodávanější značkou osobních automobilů v zemi.
Meziroční nárůst činí zhruba 27 procent. Ke zvýšení registrací, i když v daleko menší míře, došlo také u třetí nejprodávanější značky v Česku. A to u automobilů Volkswagen. Těch bylo do konce letošního listopadu prodáno téměř 16 tisíc kusů, což činí meziroční nárůst o 8 procent. Přesto německá automobilka v prodejích klesla z druhé příčky na třetí. K úplně nejvyšším meziročním zvýšením v registracích nových vozů došlo u značek Aston Martin, Cupra, Chevrolet a SsangYong.
Kterou automobilovou značku preferujete vy?