Pravidelnou péčí o svůj automobil můžete prodloužit jeho životnost. I ojeté auto vám může sloužit dlouhá léta, pokud jej nebudete zanedbávat.
Trápí vás otázka, proč jsou některé vozy po najetí 50 000 kilometrů pomalu zralé na odpis, zatímco jiné je po 100 000 kilometrech možné považovat za dobře zajeté? Jako řidiči máme velký vliv na to, jak dlouho nám náš parťák na čtyřech kolech bude sloužit. Stejně tak jako věnujeme pozornost domácí elektronice nebo vybavení, neměli bychom zapomínat ani na náš automobil. Můžeme si tím totiž ušetřit nejen spoustu starostí, ale také peněz.
Podcenění žlutých kontrolek
Kontrolní panel disponuje velkým množstvím kontrolek, které můžou svítit buďto zeleně, žlutě nebo červeně. Zeleně svítící kontrolky jsou informativní. Řadí se mezi ně například směrovky nebo indikátory zapnutých světel. Žluté kontrolky nás upozorňují na problémy. Je to zdvižený prst, který má řidiče upozornit, že s autem není něco v pořádku. Auto je technicky stále pojízdné, ale vůz byste měli co nejdříve zkontrolovat. Pokud se vám žlutě rozsvítí například kontrolka motoru, neměly byste ji ignorovat.
Může se jednat o poměrně závažnou poruchu. Kontrolka motoru může také svítit po instalaci LPG. Jednotka motoru neví, že spaluje LPG namísto benzínu a vyhodnotí to jako chybu lambdy. V obou případech je možné po diagnostice v servise zjistit, o jaký problém se jedná, případně zda jde u LPG pouze o chybné vyhodnocení a ne vážnější problém. Červené kontrolky naopak indikují závažný problém bez jehož odstranění nemůžete vyjet. Může jít o pokles tlaku oleje, přehřátí motoru atd.
Zbytečně prudká a neplynulá jízda
Někteří řidiči si svůj osobní vůz pletou se závodním a stejně tak k němu přistupují. Prudké zrychlení a poté naopak brždění, rychlá jízda po nezpevněném povrchu, zatáčení na hranici adheze a vymílání děr, to vše jsou věci, které vaše auto zbytečně opotřebují. Největší vliv má tento typ řízení na brzdovou soustavu, spojku, tlumiče a pneumatiky. Jízda jako na rallye také může vést k předčasnému opotřebení hnacího ústrojí nebo také k poškození válců.
V chladném počasí byste měli před zahájením jízdy nechat motor zahřát. Chvilku totiž trvá, než se olej zahřeje a dostane se do všech částí motoru. Dejte vozidlu čas na zahřátí a nežeňte jej do vysokých otáček hned od první vteřiny. U automatické převodovky nespěchejte se změnou mezi D a R a neměňte často na neutrál, například při stání na semaforu. Převodovka se zbytečně opotřebovává a zkracuje se její životnost.
Mytí auta v zimě
Ve svém okolí můžete často slyšet, že mytí auta v zimě je zbytečnost. Sníh se přeci střídá s deštěm a auto bude znovu špinavé po první noci na parkovišti. V zimě ale také jezdíme se svým vozem po solí posypaných silnicích. Sůl pak ulpívá nejen na podvozku, ale i laku a může mít devastující účinky. Podvozek tak může rychleji korodovat a jeho oprava bude stát více, než z auta několikrát za zimu v samoobslužné myčce sůl smýt.
Odkládání pravidelného servisu
Někdy můžete mít pocit, že je vaše auto v pořádku, a tak je přeci zbytečné dávat jej do servisu a platit za diagnostiku. Není tomu ale tak. Auto může mít jednak vady, které nevidíme, ale zároveň například pro výměnu motorového oleje a filtrů jsou stanoveny doporučené intervaly. Pokud výměnu oleje zanedbáte, může dojít k rychlejšímu opotřebení motoru. Mnoho odborníku také doporučuje zkrátit některé intervaly oproti doporučeným.
V případě auta se jedná o stroj, který vystavujeme velké zátěži na pravidelné bázi. Tak jako my chodíme pravidelně k lékaři nebo zubaři, který nám často odhalí i nějaký ten skrytý kaz a malou plombou předejde většímu a finančně nákladnějšímu zásahu, u auta je to úplně stejné. Pravidelnou kontrolou, mytím a péčí si můžete znatelně prodloužit životnost vašeho automobilu a udržet tak i jeho hodnotu.
Jak se o svého miláčka na čtyřech kolech staráte vy?
Zdroj: CarMag