Motorový olej se musí dolévat pouze do této úrovně měrky. Mnoho řidičů zde stále chybuje a zkracuje si životnost motoru

Motorový olej je asi nejdiskutovanější náplní v autě. Bez jeho přítomnosti bychom měly motor věčně zadřený, a proto je důležité mít ho ve správné množství.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Bez maziv se součástky nebudou správně třít a chladit a bude k docházet jejich vysokému opotřebení a teplotnímu skoku. Motorový olej chrání motor před poškozením, snižuje tření, čistí a ochlazuje jeho součásti. Pro správnou funkčnost je potřeba ho pravidelně měnit a mít správné množství oleje. To si můžete zkontrolovat pomocí měrky. Pojďme si rozebrat, jak správně doplňovat olej.

Co budete potřebovat

Stejně jako u výměny oleje, i zde se hodí několik základních věcí, které nám doplňování nebo obecně nalévání oleje ulehčí. Prvně si nechystejme nějaký hadřík. Ideální je ten, který nepouští chlupy, nitě ani nic jiného, co by se mohlo dostat do oleje. Pro kontrolu oleje nám pak postačí i čisté papírové ubrousky nebo utěrky. Můžete si také připravit trychtýř, který však musí být čistý a neobsahuje stopy po jiných mazivech nebo tekutinách, které nemají přijít do styku s olejem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pak už jen potřebujeme správný olej. S výběrem oleje vám poradí v odborné prodejně s automobilovými díly, případně si jej objednáte na e-shopu. Jaký olej má být ve vašem autě většinou naleznete v návodu k obsluze. Některé servisy dávají cedulku do motorového prostoru, kde je napsáno, jaký olej a při jakém stavu kilometrů byl měněn naposledy. Poslední věcí je mít vozidlo zastavené v rovině, aby nám nezkreslovalo skutečný stav oleje.

Kontrola hladiny oleje

Máme nachystány potřebné věci a můžeme se podívat, jaký je stav motorového oleje. V motorovém prostoru najdeme olejovou měrku. Její madlo je obvykle na konci označeno výraznou barvou. Měrku vytáhneme, utřeme ji do čisté utěrky a opět vložíme zpět. Následně měrku opět vysuneme a hledáme stopy motorového oleje mezi ryskami na měrce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Motorový olej by měl být znatelný mezi ryskami tak, aby bylo možné určit, kolik oleje je v motoru. Mezi ryskami je objem 1 l (zpravidla objemově nejmenší prodávané balení motorového oleje). Pokud olej bude tedy například v půlce mezi ryskami, tak do plného stavu můžete dolít 0,5 l. Pokud se vám nedaří jasně rozpoznat, kolik oleje ukazuje olejová měrka, tak měření opakujte. 

Hladina pod ryskami

Pokud nastane situace, kdy olejová měrka ukáže nedostatek oleje, je dobré vzít trychtýř a začít postupně dolévat nový motorový olej. Nespěchejte, nový olej není zahřátý a než steče dolů do olejové vany, chvíli to trvá. Nicméně, pokud je stav pod měřitelnou hodnotou olejové měrky, jeden litr nového oleje vám stačit nebude. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kam až dolít

Jak již bylo řečeno, mezi ryskami na olejové měrce je rozmezí 1 l. Je doporučováno dolévat přibližně do tří čtvrtin olejové měrky. Při nalití většího množství oleje přes rysku je třeba odsátí oleje. Na tento postup je nejlepší odsávačka, ideálně nějaká ruční.

Značení motorových olejů

Pří výběru motorového oleje budete mít většinou více výrobců, kteří daný olej nabízejí. Důležité je dodržet to, co je předepsáno právě pro vaše vozidlo. Každý olej má svoji specifikaci. Rozdělení motorových olejů se dělí na dvě části, viskozitní a výkonnostní.

Viskozitní klasifikace podle SAE

Klasifikace se dělí na zimní a letní specifikací. Zimní se označuje písmenem W (winter) a říká nám, jakou „startovatelnost“ bude mít motor při nízkých teplotách. Obecný popis říká, že čím nižší je číslo zimní třídy, tím nižší může být teplota okolí při zachování tekutosti oleje. Tedy olej není příliš viskózní („hustý“). Označení 5W umožňuje startování motoru i kolem -40° C.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Letní označení nemá písmeno, značí se pouze číslem. Říká nám naopak, jakou dostatečnou viskozitu bude mít olej za vysokých letních teplot. Obecně platí, že čím vyšší je číslo letní třídy, tím vyšší může být teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru. Tedy olej není příliš nízkoviskózní („řídký“). Vysoká řídkost by zapříčinila trhání mazacího filmu. Příklady značení: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 5W-50, 10W-40, 10W-60.

Výkonnostní klasifikace 

Popisuje vlastnosti oleje při různých formách provozního zatížení. Zde se stanovují vlastnosti jako je ochrana proti otěru, oxidaci a korozi stěn válců a ložisek, ochrana proti tvorbě úsad za vysokých teplot, oxidační stabilita, pěnění oleje, úspora paliva atd. Pro označení výkonnostní kategorie motorových olejů se nejčastěji používají klasifikace API a ACEA nebo ji určují normy výrobců motorů a vozidel.

Jak často měníte motorový olej ve vašem motoru?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články