Dvě pravidla přednosti, ve kterých řidiči často chybují a neznají důležitý fakt. Zbytečně pak způsobují dopravní nehody

Většinu pravidel přednosti řidiči znají a dodržují. Existují však dvě pravidla, ve kterých řidiči často chybují a ohrožují tím ostatní řidiče.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řidiči, kteří jezdí denně, tyto pravidla jistě znají. Nebo o nich přinejmenším slyšeli. Ti, jejichž denním chlebem není řízení, možná o těchto pravidlech ještě neslyšeli. Nejsou složitá, ale přesto část řidičů je nerespektuje. Nebudeme rozebírat výklad zákonu, jak se v něm dané pravidlo definuje. Popíšeme si, jak správně by řidiči měli dát přednost v jízdě.

Přednost v jízdě do kopce

Nastiňme si situaci, při které je toto pravidlo nejefektivnější pro obě strany. Tedy jak pro řidiče jedoucího ve vozidle směrem nahoru, tak pro řidiče jedoucího směrem dolů. Situace je tedy následující. Je zima a na vozovce je souvislá vrstva ujetého sněhu. Silničáři ještě tuto oblast nestihli projet, protože mají spousty práce s udržením sjízdnosti na hlavních tazích. Vy sedíte ve voze, které chce vyjet na konec ulice před vámi. Ulice je ve vašem směru jízdy do kopce.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Najednou se proti vám objeví vozidlo jedoucí směrem dolů, tedy proti vám. Silnice není tak široká, aby jste projeli oba naráz. Je třeba najít potkávací místo, kde se minete s protijedoucím vozem. Zákon mimo jiné říká, že přednost dává ten řidič, pro kterého je to snazší a bezpečnější. Kdo má tedy v tomto případě přednost?

Při šetření nehody se nejčastěji vychází z toho, že přednost v jízdě má vůz jedoucí do kopce. Tedy v našem případě vy, protože chcete jet do kopce. Rozjet se do kopce je totiž většinou složitější, než se rozjet z kopce. Rozjet se pak do kopce na sněhu nemusí být pak už ani možné, dokud vám nepřijde někdo na pomoc.

iZdroj fotografie: Pxhere

O to více je třeba myslet na toto pravidlo v případě, že je silnice pokrytá sněhem, mokrá apod. Je ale také zapotřebí brát v úvahu, že i když byste měli mít přednost, tak v našem uvedeném případě může mít problémy s ovládáním vozu i řidič jedoucí shora. Vozidlo se mu může stát neovladatelné například protože pod sněhem bude zledovatělá vozovka. V takovém případě vám samozřejmě přednost nedá, protože bude mít sám co dělat, aby se i vám vyhnul.

Přednost při sjíždění a najíždění na dálnici

Na dálnici se lze setkat s připojovacím pruhem, který přechází v odbočovací. Pokud sjíždíte z dálnice, potřebujete zpomalit, abyste měli nižší rychlost pro bezpečné projetí sjezdu z dálnice. Pokud na dálnici naopak najíždíte, potřebujete zase rychlost nabrat, abyste se lépe zařadili mezi již jedoucí vozidla. Problém nastává, když se chcete na dálnici připojit a začne vás předjíždět řidič, který chce z dálnice sjet. Kdo má v tomto případě přednost?

Řidič sjíždějící z dálnice by měl dát přednost řidiči, který teprve na dálnici najíždí. Řidič vozidla, které najíždí na dálnici, totiž potřebuje nabrat rychlost. Když ho začne předjíždět řidič sjíždějící z dálnice, tak musí zpomalit zrychlování řidič, snažící se na dálnici připojit. Druhý řidič, tedy ten který sjíždí z dálnice, pak musí zbytečně více brzdit pro provedení bezpečného sjezdu z dálnice. Pravidlo je analogií přednosti zprava při přejíždění z levého do středového pruhu.

iZdroj fotografie: Ministerstvo dopravy ČR

Situace je o poznání horší, pokud je jedním z vozidel kamion nebo jiný nákladní vůz. U nich je dosažení rychlosti nebo naopak zpomalení zdlouhavější proces. Při sjíždění na takovém místě proto dobře sledujte provoz na pruhu připojovacím, ať situaci vyřešíte včas a bezpečně.

Jaké pravidlo přednosti podle vás řidiči kvůli neznalosti nedodržují?

Zdroj: BESIP

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články