Wankelův rotační motor je svým způsobem velmi zajímavý, z malého objemu dokáže dostat hodně výkonu a pěkný zvuk. Naposledy s ním v roce 2012 vyjela Mazda RX-8.
Většina z nás jistě zná značku Mazda. Ta je i v dnešní době propagátorem trochu jiné cesty, jak splnit emisní předpisy, aby mohla prodávat své výrobky. Tím jiným přístupem si sice možná komplikuje cestu, ale na druhou stranu právě u Mazdy naleznete i dnes motory, které nejsou přeplňované. Wankelův motoru byl použit naposledy ve sportovním kupé Mazdě RX-8 a dokázal z malého objemu 1,3 l dostat přes 200 koní. Pohyb pístu nemá ve směru nahoru a dolů, ale rotuje ve svém válci.
Konstrukce motoru
Motor vynalezl Felix Wankel, podle nějž je i pojmenován. Jak bylo zmíněno výše, jedná se o typ motoru, ve kterém dochází k rotaci pístu. Dochází tak k sání, kompresi, expanzi a výfuku pomocí rotujícího trojhranného pístu v oválné skříni. Tím, jak se píst otáčí, hrany pístu otevírají a zavírají sací a výfukové kanály. Při jednom otočení rotoru o 360° postupně proběhnou nad každým obloukem rotoru samostatně všechny čtyři fáze čtyřdobého cyklu. Tedy sání, komprese, zážeh, výbuch.
Vývoj probíhal od začátku 20. století. Zde se objevují první pokusy využít roztažných vlastností plynů mechanismem, který by zabral menší prostor než klasický motor. Dalším požadavkem bylo dosáhnout motoru, který by byl dokonale vyvážen. To jde za použití dvou rotorů, které se vzájemně doplňují a nedochází tak k vibracím. Motor díky tomu splňoval slibná očekávání. Byl lehčí a menší než klasické spalovací motory s podobným výkonem. Dále úspora na materiálech představovala snížení výrobních nákladů motor šlo téměř dokonale vyvážit.
Nedostatky a problémy
Když byl uveden Wankelův motor do osobních aut, začaly se později v praxi objevovat problémy. S různými změnami otáček během používání motorů v autech se více opotřebovávaly těsnící lišty. Vlivem rozdílných rychlostí těsnicích lišt po délce rotoru, zejména v hranách a rozích i axiálně na čelech rotoru, představuje při mazání olejem v benzínové směsi značný problém jejich tepelné zatížení, nadměrné opotřebování a nízká životnost. Životnost rotačních motorů se obecně odhaduje kolem 60 tisíc km.
To, že vám motor odchází, se nejčastěji pozná špatnými starty a ztrátou výkonu vlivem opotřebení motoru. Nevýhodný tvar spalovacího prostoru (s poměrně velkým povrchem v podobě dlouhého sedla) a praktická nemožnost dosáhnout vysokého kompresního poměru vede k nižší tepelné účinnosti, která převáží vyšší účinnost mechanickou. Je pak zapotřebí kontrolovat hladinu oleje, protože rotační motory spotřebují více oleje než klasické pístové motory.
Konec v roce 2012
Ačkoliv se zdá být pořízením auta s rotačním motorem problematické, tak tomu zas tak není. Z uživatelského hlediska řidiče má určité výhody proti klasickému motoru, těmi jsou nízká váha, dosáhne vyšších otáček a vyššího výkonu z menšího objemu a téměř dokonalá vyváženost. Nejmodernějším autem, které mělo rotační motor, byla Mazda RX-8. Od ukončení prodeje v roce 2012 už další podobný vůz s tímto typem motoru nevznikl.
Pokud se vám zamlouvá nějaký automobil s rotačním motorem, neváhejte a běžte se na něj podívat. RX-8 jako nejmodernější přírůstek, využívající Wankelův motor, má popsáno mnoho řešení na různé problémy. V ČR je pak pár firem, které vám opraví motor, tak aby fungoval jako nový. Jako uživatel se pak musíte smířit s častější kontrolou oleje a dodržovat jistou disciplínu v údržbě auta.
Jaké máte zkušenosti s tímto motorem vy?