Raritní offroady, které byly tak úžasné, že se dostaly až do sériové výroby. Na českých silnicích je ovšem nepotkáte

Nejen mezi osobáky se najdou exkluzivní kusy, které na silnici nepotkáte. Offroady, které jsou zajímavé a v terénu umí, jsou ještě vzácnějším úkazem než sportovní vozy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kde komu se vybaví při slově offroad terénní vůz s řidičem, který pokud není od bláta, tak do auta nesedne. Jenže to je kolikrát mylná představa. Někteří konstruktéři si vzali za cíl spojit terénní vlastnosti s pořádně našlapanou technikou. Takových počinů bylo v historii již několik. Nebudeme se zabývat všemi prototypy, to by nám jeden článek nestačil. Podíváme se na auta, která se dostala skutečně do výroby a bylo možné si jej koupit.

Isuzu VehiCROSS 1997 – 2001

Začneme tím levnějším z nabídky, ceny se pohybují od cca 400 tis. Kč. VehiCROSS bylo takové malé terénní vozidlo, které svým designem zapadá i do dnešní doby. Bylo řádně oplastované a svalnaté. Pod kapotou běžel výhradně benzínový V6 s 3,5 l a výkonem 157 kW (pro Japonsko 3,2 l). Auto bylo postavené na žebřinovém rámu a na něm přišroubovaná karoserie. Kabina byla pro 4 cestující, avšak ti vzadu byly docela omezení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Poháněná byla buď zadní kola, nebo všechna 4. VehiCROSS měl regulaci prokluzu kol a uzamykatelný diferenciál. Pohon 4×4 TOD (Torque On Demand) dodával BorgWarner. Všechen výkon se pak přenášel na silnici přes automatickou převodovku se čtyřmi stupni 4L30E. Pro jízdu v terénu mělo i dobré rozměry, které dosahovaly délky 4,13 m, šířky 1,79 m a výšky 1,7 m. Rozvor byl 2,33 m. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tyto všechny vlastnosti nahrávaly pohybu mimo asfalt. Umístění velkých kol v rozích karoserie a váha 1750-2110 kg pak jen dokreslovaly terénní schopnosti. Bohužel i přes snahu Isuzu se VehiCROSS neprodával úplně podle představ. Nejoptimističtější odhady tvoří o 6140 vyrobených kusech. K nám se nedovážel, takže pokud jej chcete, musíte se obrátit na individuální dovoz. Z dnešního pohledu jde o zajímavé auto. Nestává se příliš často, aby sériová podoba byla téměř totožná s konceptem.

Lamborghini LM002 1986 – 1992

Rambo – Lambo. Kdo by neznal tuto přezdívku. Když bylo v roce 1986 představeno veřejnosti, tak se přezdívka ihned chytla. Hranatě tvarovaná karoserie a pod přední kapotou 5,2 l V12 z Coutach. Motor nabízel dle roku výroby 420 až 450 koní. S délkou 4,79 m, šířkou 2 m, výškou 1,85 m a rozvorem 2,95 m se ani dnes neřadí mezi menší offroady. I přes svoji velikost dokázal zrychlit z 0 – 100 km/h za 8,5 s. Možnost brodění byla až 1 m a díky pneumatikám Pirelli bylo možné jezdit i po písečných dunách.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Faktem stále zůstává, že i v dnešní době je provoz LM002 značně náročný. Jedna pneumatika stojí přibližně 4000 Euro. Natankování nádrže o objemu 290 l také nebude za hubičku a je třeba připočítat i fakt, že ani na tento objem paliva nedojede LM002 z ČR do Chorvatska bez natankování. Ale to vše nevadí, protože pokud budete někdy držet klíčky od tohoto Lamborghini v ruce, bude vám jedno, co jaká položka stojí. Hlavně se budete chtít svézt.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Potkat jakékoliv Lamborghini na našich cestách je takový motoristický svátek. Potkat LM002 na cestě je srovnatelné s výhrou ve Sportce. Tedy výhrou v řádech několika milionů. A i při výhře pár milionů není zaručené, že se k takovému auto dostanete, a bude vám říkat pane. Na pořízení potřebujete většinou od 7 mil. výše.

Aixam Mega Track 1992 – 1995

Možná se ptáte, jak značka, kterou si většina z nás spojí s auty pro 15leté, může být i výrobcem takového pekelného stroje s V12 jako je Mega Track? Aixam nevyráběl jen malá autíčka, která brzdila provoz. Aixam vznikl v roce 1983 z toho, co zbylo z firmy Arola. V Paříži se pak v roce 1992 představil Mega Track, který byl čtyřmístný supersport a za zadními sedadly ukrýval 6,0 l V12 od Mercedesu. Ten poskytoval 394 koní a 570 Nm. Roztáčel všechna čtyři kola přes čtyřstupňový automat, původem také od Mercedesu.

iZdroj fotografie: Uživatel Fabien1309 / Creative Commons / CC BY-SA

Sílu dělil v poměru 34:66 přes centrální planetový diferenciál s viskózní spojkou. Dokázal se rozjet až na 250km/h, kde mu stopku vystavil elektronický omezovač. Přeci jenom jste v roce 1992 a jedete s autem, které má na podvozku světlou výšku 22 cm a váhu necelých 2,3 tun. Tu je možné ještě upravovat pro jízdu v terénu v rozmezí 10 cm pomocí hydrauliky. Světlosti také napomáhají 20 palcová kola. Celé auto bylo postaveno na trubkovém rámu a karoserie byla udělaná z kevlaru.

Všechna kola byla nezávisle zavěšena a odpružena vinutými pružinami. Na obou nápravách pak byly stabilizátory. Track se sice nikdy sériové výroby nedočkal, nicméně jste si jej mohli objednat individuálně. Vyrobilo se 5 kusů. To opravdu moc šancí na potkání na silnici nedává, nicméně v Monaku a na jihu francouzského pobřeží lze při štěstí nějaký spatřit. V době, kdy se prodával, stál ohromujících cca 10,6 milionů Kč. 

Toyota Mega Cruiser 1995 – 2002

Toyota zabírá na trhu offroadových aut v celku slušná prodejní místa. Její Land Cruiser je s námi už od druhé světové války. Jejího dosud největšího modelu jsme se však dočkali až v roce 1995. Byl prodáván výhradně v Japonsku a určen byl pro armádu a složky záchranného systému. Po vzoru amerického konkurenta Hummer H1 však existovala i civilní verze. Mage Cruiser byl opravdu mega. Na délku měřil 5,09 m, šířka 2,17 m, výška 2,07 m a rozvor 3,39 m.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Není se pak divit, že vážil přes 2,85 tuny. Maga Cruiser měl na rozdíl od předlohy pod kapotou jen čtyřválec 4,1 l o výkonu skromných 155 koní a točivém momentu 382 Nm. Síla se pochopitelně přenášela na všechna kola přes čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Aisin s redukcí a tři diferenciály s uzávěrkou. Zvláštností pak bylo zatáčení všemi koly. To pomáhalo v obratnosti. Světlá výška pak byla ohromujících 42 cm. Civilní verze vycházela z užitkové, avšak byla doplněna, respektive vybavena luxusněji.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K dispozici byla dvouzónová klimatizace, CD přehrávač s měničem na 6 disků, střešní okno, elektrická okénka atd. Pokud ale znáte Toyoty z 90 let, budete poznávat i některé další díly v interiéru, převzaté z jiných modelů. Prodávala se za cenu okolo 2 mil. Kč a celkově se jich prodalo 148 ks. Většina z nich pak měla volant vpravo. Výroba pro armádu však pokračovala déle a dodnes je Mega Cruiser armádou používaný. U nás na něj narazíte velmi obtížně, nicméně vyrobily se i verze s levostranným řízením.

Který offroad byste si chtěli užít jako řidič?

Zdroj: Autorský komentář Filipa Střechovského, Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články