Vzhledem k hustotě provozu jsou kolony na denním pořádku. Pozor při cestě do Německa, za v Česku běžný počin vám zde hrozí vysoká pokuta i zákaz řízení.
Provoz na českých silnicích se zahušťuje a velmi často vznikají dlouhé kolony. Kritickým místem bývá zúžení, kdy špatné zipování způsobuje zpomalení dopravy. Podle Ústředního automotoklubu (ÚAMK) až pětinu kolon způsobí sami řidiči neohleduplnou jízdou. Velkým problémem ucpaných silnic je zdržení složek Integrovaného záchranného systému.
Jízda v koloně
ÚAMK a také BESIP vydalo mnoho doporučení, jak se v koloně chovat, aby jízda byla plynulá a nevznikla nehoda, které provoz ještě více zkomplikuje. Například je důležité neustále nepřejíždět mezi pruhy a nesnažit se „kolonu předjet“. Tím zbrzdíte sebe i celou kolonu. Dodržujte také bezpečnou vzdálenost od vozidla před vámi.
BESIP také považuje za důležité jet plynule bez nečekaných manévrů a nejezdit stylem brzda-plyn. Pro plynulost kolony je zásadní v zúžení dobře ovládat pravidlo zipu a nezařazovat se zbytečně brzo. Nezapomínejte také na vytvoření uličky pro záchranáře. Tu nesmíte využít pro váš průjezd, jinak vám hrozí pokuta. Pozor při cestách do zahraničí, například Německo má zákony týkající se průjezdu záchranářů mnohem přísnější.
Až zákaz řízení
V roce 2017 byl v Německu schválen přečin „Obstrukce při pomoci jiným osobám“. V roce 2020 prošel novelou a plánuje se i další zpřísňování. V Německu jsou řidiči povinni vytvořit záchrannou uličku i tehdy, když sanitka neprojíždí. Pokud uličku nevytvoříte, hrozí vám vysoká pokuta i možný přísnější postih.
Aktuálně za blokování a ignorování sanitky v Německu můžete dostat pokut až 300 eur, což je v přepočtu přibližně 7300 Kč. Navíc dostanete dva body do německého registru řidičů. Hrozit vám dokonce může zákaz řízení vozidel na území Německa, a to i za nevytvoření záchranné uličky. Navíc tím, že umožníte průjezd záchranných složek, můžete někomu zachránit život včasným příjezdem pomoci.
Uvítali byste takové postihy i u nás v Česku?