Jak funguje princip brždění motorem u nafty a benzínu? Škodí jeho časté používání?

Brzdění motorem je snadné a většina řidičů ho ovládá a používá. Princip fungování u benzinového motoru je jednoduchý, u naftového je technické řešení složitější.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

V praxi je brzdění motorem vcelku jednoduché a pomáhá ulevit brzdám například při jízdě z kopce. Princip fungování u benzínových motorů je jednoduchý, u naftových bývá o něco složitější. Někteří řidiči ho využívají jen minimálně, protože se bojí opotřebování motoru a jeho případného poškození.

Benzínový motor

Vlastní brzdění motorem je v praxi velmi jednoduché a je závislé na druhu motoru a počtu otáček. Malý tříválec bude méně brzdit motorem než silný šestiválec. Vlastní brzdění je velmi jednoduché. Se zařazenou rychlostí stačí pustit plyn a auto začne samo zpomalovat. Brzdná síla je přímo úměrná otáčkám motoru.

iZdroj fotografie: Škoda

Princip fungování závisí na tom, zda je vozidlo poháněno benzínovým, nebo naftovým motorem. U benzínového motoru je princip velmi jednoduchý. Tím, že pustíte plynový pedál, se zavře škrtící klapka. Motor se snaží nasávat vzduch a jelikož přes zavřenou klapku neproudí, vytvoří se podtlak. Písty ho musí v sací fázi překonávat, což zpomaluje jejich pohyb a tím následně pohyb kol. U naftového motoru je situace složitější.

Naftový motor

Naftové motory nemívají škrtící klapku, nebo není přímo ovládaná plynovým pedálem. Vlastní brzdění motorem funguje na několika principech, například skrze přirozené zvýšení tlaku ve výfuku. To vzniká tím, že puštěním plynu se sníží otáčky turbodmychadla a uzavřou se lopatky turba. Dále zvýšení tlaku způsobí i EGR (recirkulace výfukových plynů). Některé vozy mají klapku za turbem, která uměle zvyšuje zpětný tlak.

iZdroj fotografie: Škoda

U naftových motorů můžete také najít přídavnou klapku v sání či dokonce tzv. motorovou brzdu, která se vyrábí především v USA. Objevuje se hlavně u nákladních aut a pick-upů. Ovládat se může dokonce i páčkou pod volantem. Brzdění motorem pomáhá hlavně brzdám a motoru neškodí. Pozor jen u dvoutaktových motorů, u kterých by brzdění motorem způsobilo jeho poškození.

Jak podle vás správně sjíždět kopce, se zařazením, nebo na neutrál?

Zdroj: MotorTrend

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články