Nesprávné mytí vozidla v zimních mrazech může poškodit lak, zámek dveří atd. Pozor si dejte i na výběr správné myčky a programu, aby váš vůz dostal co nejlepší péči.
Téma mytí vozidla v zimním období je jedním z těch, které vyvolává řadu otázek a také sporů. Nelze jednoduše najít jednu radu, kterou bychom se mohli řídit. V zimě se často používají na silnice různé chemikálie, které mohou nepříznivě působit na lak či podvozek. Jenže nesprávné mytí může nadělat více škody než samotná sůl. Jak se tedy v zimě postarat o vaše vozidlo?
Potřeba pravidelného mytí
Nejen pro dokonalý vzhled, ale také kvůli dobrému technickému stavu je nutné každé vozidlo umývat. I v zimě je vhodné vašemu auto dopřát vhodnou péči, která se však liší podle stáří a stavu vašeho vozidla. U nového a moderního vozidla posypová sůl už tolik neškodí. Lak bývá dostatečně kvalitní i podvozek chemikáliím lépe odolává. I tak je ale vhodné občas vozidlo umýt.
U starších vozidel, které mají například poškozený lak, může sůl napáchat nepěkné škody a je lepší ji smýt co nejdříve. Nezapomínejte přitom na podvozek a další komponenty. Problém v zimě je, jak vozidlo umýt a nepoškodit ho. Společnost ADAC doporučuje jakkoli umývat vozidlo jen tehdy, když je venkovní teplota nad -10°C. Upozorňuje, že i při ručním mytí u specializované firmy nemusí být vozidlo dokonale suché a silný mráz může způsobit nemalé škody.
Jak vozidlo umýt
Možností je hned několik. Pokud venku mrzne, není vhodné vozidlo mýt jen tak na parkovišti s kýblem a vodou. Existují však speciální přípravky, které toto umožňují. Lepší je však počkat na teploty nad nulou. Další možností je venkovní mycí box. Zde však bývá problém, že auto důkladně nevysušíte. Pokud s ním vyjedete na silný mráz, zmrzlá voda může poškodit lak, dveře, podběhy atd. Lze si auto nechat umýt v automatické myčce.
Zde si však dávejte velký pozor na výběr správné automatické myčky. Některé jsou nevyhřívané, konce kartáčů mohou být namrzlé a poškrábat vám lak. Některé zase špatně suší a pokud vyjedete do tuhého mrazu, mohou vám zamrznout dveře. Podle ÚAMK je vhodné zvolit program s prvním oplachem, aby změna teplot nebyla skoková. Pokud je venku například -10°C a teplá voda v myčce má kolem 25°C, lak může dokonce i popraskat.
Nejdražší variantou je ruční mytí, které však bývá nejjistější. Vozidlo vám umyjí ve vyhřátém prostoru a ošetří kosmetickými přípravky. Zjistěte si však předem, zda firma nabízí i mytí podvozku, které je v zimě velmi důležité.
Jak v zimě myjete vaše auto?