Letadla a supersporty mají dost společného. Jaký je princip mazání se suchou klikovou skříní?

Že motorový olej je důležitý, ví snad každý řidič, ale ne každý ví, jakým způsobem probíhá mazání agregátu. Dnes se podíváme na dva způsoby mazání.

i Zdroj fotografie: Porsche
                   

V každém spalovacím motoru najdete olejovou náplň. O starých Jawách se dokonce říkalo, že pokud k nim přijdete a není pod ní louže oleje, tak už asi došel. U aut k takovému úniku oleje sice nedochází tak často, ale kontrolovat hladinu oleje bychom měli. My se dnes podíváme na dva způsoby, jakým udržet olejovou náplň v motoru v chodu. Tedy přesněji řečeno, jakým způsobem probíhá mazání spalovacího motoru.

Uspořádání válců motoru

Než přistoupíme k samotnému rozebrání si oněch dvou způsobů, zopakujme si, jakým způsobem mohou být uspořádány válce v motoru. Z automobilového prostředí známe motory řadové, vidlicové a ploché (motory typu boxer). Znalejší z nás si vzpomenou na rotační motory od Wankela. To jsou typy agregátů, se kterými se můžeme setkat v automobilech.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pak je ale ještě jeden typ uspořádání válců spalovacího motoru, který se v automobilech nepoužívá. Tedy až na pár případů, kdy se o to konstruktéři pokusili. Tím posledním příkladem je hvězdicový motor. Že nevíte o jaký motor a s jakým uspořádáním válců se jedná? Odpověď hledejte v letectví. Na letadla zatím nezapomínejte, budeme se k nim dále vracet.

Mazání s mokrou klikovou skříní

Jak již nadpis napovídá, tak v tomto případě jde o mazání, kdy pod klikovou hřídelí se nachází olejová náplň. Obecně řečeno, olej se nachází v olejové vaně. Z olejové vany je mazivo rozváděno pomocí olejového čerpadla do příslušných míst v motoru, kde dochází k jeho mazání. Olejové čerpadlo pak nasává olej přes sací koš, který je ponořený do olejové náplně. Jednoduché a funkční. Problém nastává, když chcete s autem provádět „trochu jinou zábavu“.

Tou zábavou je například to, že s autem chcete jezdit pravidelně po okruhu nebo se svým offroadem zdolávat extrémní překážky, například truck trial. V takovém případě klasické konvenční mazání nemusí stačit. Je to dáno tím, že když se vozidlo značně nakloní nebo když dosáhne vyššího přetížení, tak může dojít k odlití olejové náplně ze sacího koše. To potom vede k nedostatečnému mazání agregátu, protože čerpadlo místo olejové náplně nasává vzduch. A právě pro tyto situace je tu druhý způsob mazání.

Mazání se suchou klikovou skříní

Nenechte se mýlit nadpisem, v motoru je olejová náplň, jen není přímo pod klikovou hřídelí, tak jak je u mokrého mazání. Tento prostor je zpravidla „suchý“. Respektive je zde umístěno odsávací čerpadlo, které sbírá olej stečený ze stěn válců a dalších a posouvá jej k hlavnímu olejovému čerpadlu. To je pak umístěno bokem vedle motoru včetně olejové náplně.

Vzpomínáte si na letadla v úvodu článku? Tak teď přijde onen hvězdicový motor. Motor, který má umístěné válce i v opačném směru, tedy svíčkou směrem dolů, musí mít zabezpečeno mazání také. Právě u hvězdicových motorů bylo zapotřebí vyřešit mazání válců tak, aby došlo k mazání jak spodního válce, tak i horního a bočních. To vedlo k vyvinutí právě mazání se suchou klikovou skříní. A jak to tak bývá, co je dostatečně dobré pro letectví, musí být přímo výborné pro automobilový průmysl.

iZdroj fotografie: Pexels

Díky oddělené olejové náplni i čerpadlu je možné docílit mazání agregátu i při vysokých přetíženích, například při zrychlení, průjezdy zatáčkami na okruhu nebo při terénním dovádění. Systém je složitější než klasický konvenční a obsahuje dvě čerpadla místo jednoho. Výměna oleje je složitější, ale u supersportů nebo závodních aut je tento systém mazání nezbytně nutný pro správnou funkci. Díky odsávacímu čerpadlu, které má vyšší objemový průtok než hlavní olejové čerpadlo, je docíleno mazání i za extrémních podmínek.

Jaké další zvláštní uspořádání válců znáte?

Zdroj: Motor1, Autorský komentář Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články