Průměrné stáří ruského vozového parku není nijak dramatické. Problémem je, že zhruba tři miliony automobilů jsou staré 35 let. Nejhorší situace je ve východní části země.
Podpořit prodej nových automobilů chtějí v Rusku zavedením zákazu používání starých vozidel. Podle tamního ministra průmyslu a obchodu Denisa Manturova by zákaz měl zvýšit poptávku po nových automobilech a také podpořit růst domácího trhu. První krok tohoto ambiciózního projektu se týká pouze nákladních vozidel a městské dopravy, ale časem se zákaz bude týkat i osobních automobilů.
Tři miliony aut 35 let starých
Zastaralý vozový park je stále větší problém. Podle analytické agentury Autostat je v Rusku registrovaných kolem tří milionů vozidel starších 35 let. To je téměř pět procent celkového vozového parku v zemi. Průměrné stáří aut ale není dramatické, v současnosti je to zhruba 14 let. V některých regionech zejména na východě země je však situace o dost horší.
Šéf kontrolního výboru ruské Státní dumy Oleg Morozov se domnívá, že v některých regionech jde o palčivý problém. „Situace se již stala do očí bijící,“ řekl s tím, že je obměna vozového parku je nutná. Podpořila by nejen místní výrobce aut, ale také zajistila bezpečnější cestování pro občany. Podle něho na Dálném východu země dosahuje stáří vozů i 22 let.
Výroba vozů zpomalila
Staré automobily za zenitem jsou nebezpečné, často jsou viníky dopravních nehod a jejich motory s prošlou životností navíc znečišťují ovzduší. Zákaz, který tamní instituce hodlají zavést, by se v první fázi vztahoval na staré nákladní automobily a prostředky ve veřejné dopravě. Teprve pak by došlo postupně i na osobní automobily.
Výroba nových osobních automobilů v Rusku se mezitím zpomalila. Loni v listopadu továrny smontovaly pouze 100 000 vozů, což je o 18,4 procenta méně než ve stejném měsíci roku 2020. V celkovém součtu celého období od ledna do listopadu byl však ruský automobilový průmysl stále v plusu. Celkový počet vyrobených aut se zvýšil o 9,3 procenta a na trh zamířilo 1,2 milionu vozidel.