Pohonné agregáty jsou srdcem automobilu a mezinárodní porota se už desetiletí snaží vybírat ten nejlepší. Přinášíme pětici těch, které prestižní ocenění získaly nejčastěji.
Nejdůležitějším prvkem automobilu je motor a nezáleží na tom, zda jde o benzínový, naftový nebo elektrický. Vedle mezinárodní soutěže Auto roku jsou pravidelně každý rok vyhlašovány i nejlepší Motory roku, které vybírá porota sestavená z odborných novinářů. Motory, které nejčastěji získaly toto ocenění, se dostaly do našeho seznamu Top 5 nejlepších pohonných jednotek posledního desetiletí.
Ferrari
Italská klasika Ferrari získala cenu za 3,9litrový osmiválec, který je instalován ve sportovním voze 488 GTB. Mezi jeho přednosti patří vysoký výkon a hospodárnost při jízdě ve městě. Je také označován za jeden z nejdynamičtějších sériových turbomotorů. Právě tento motor získal ocenění čtyři roky po sobě, od roku 2016 do roku 2019.
BMW
Jako nejlepší motor byl v roce 2015 oceněn 1,5litrový tříválcový motor BMW s proměnnou geometrií turba. Disponuje s ním hybridní sportovní vůz BMW i8. V anketě získal v roce 2015 získal hned tři ceny v kategoriích: Nováček roku, Nejlepší motor se zdvihovým objemem v rozmezí 1,4-1,8 litru a Motor roku.
Ford
Motorem roku 2012, 2013 a 2014 se stal litrový tříválcový EcoBoost od Fordu. Několik let je tento motor označovaný za technologicky nejvyspělejší a doslova standard mezi tříválcovými pohonnými jednotkami. I když nic není bez chyby. Tisíce majitelů během jednoho roku vrátily do servisu své vozy s litrovými motory kvůli přehřívání.
Fiat
Dalším italským zástupcem je motor Fiat o objemu 0,9 litru, pojmenovaný TwinAir, který získal cenu v roce 2011. Pohonná jednotka má pouze dva válce a turbínu, díky čemuž dosahuje výkonu 84 koní a točivého momentu 107 Nm. Motor má i přes svůj skromný zdvihový objem příjemný zvuk.
Volkswagen
Laureátem ceny Motor roku v letech 2009 a 2010 byl 1,4litrový přeplňovaný motor TSI značky Volkswagen. Kromě toho získal i cenu jako pohonná jednotka Nejšetrnější k životnímu prostředí. Tento motor se montuje do spousty modelů jako například do Seatu Ibiza FR, modelů Cupra, Volkswagenu Polo GTI, Škody Fabia RS a dalších.