Pozor při nákupu ojetin. Víme, u kterých se nejčastěji manipuluje s počtem najetých kilometrů

Analýza společnosti carVerical na 700 tisících ojetých automobilů odhalila, že téměř každý pátý vůz měl stočený tachometr. Přitom není složité si to zkontrolovat před koupí.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Podvody s upravenými tachometry a najetými kilometry jsou na trhu s ojetými vozy jedny z nejčastějších. Prodejci tím, že sníží počet najetých kilometrů, šponují cenu automobilu výš. Podle nedávného průzkumu společnosti CarVertical jsou kupující německých prémiových vozů nejvíce ohroženi tím, že si koupí automobil se stočenými údaji tachometru.

Na čele seznamu je BMW M5

Pro sestavení žebříčku vozů, s jejichž tachometry se nejčastěji manipuluje, analyzovala IT společnost více než 700 000 zpráv o historii ojetých aut vytvořených mezi listopadem 2020 a listopadem 2021. Analyzovala 18 světových trhů, včetně Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, České republiky, Litvy, Lotyšska, Estonska, Ukrajiny, Bulharska, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska, USA a Itálie.

iZdroj fotografie: BMW

Z údajů o počtu najetých kilometrů vyplývá, že nejčastěji manipulovaným vozem je BMW M5. Stočený tachometr měla více než třetina kontrolovaných vozidel. Podle odborníka na automobilový průmysl Matase Bouzelise není překvapivé, že žebříčku dominují právě zástupci bavorské automobilky. „Souvisí to s poptávkou po ojetých vozech BMW na různých trzích. Z těchto údajů také vyplývá, že s najetými kilometry drahých vozů je častěji manipulováno,“ řekl.

Audi A8 i Subaru Outback

Při koupi ojetého vozu by si lidé podle odborníka měli dávat na stočení tachometru pozor. Na druhém a třetím místě žebříčku se umístily vozy BMW řady 7, stočený tachometr analýza odhalila u třetiny ojetin a Subaru Outback, kde to bylo 31,8 procenta vozů. Audi A8 se umístilo na pátém místě a jeho sportovnější sourozenec A7 skončil na desáté příčce. Studie zjistila manipulaci s kilometry u více než čtvrtiny aut.

iZdroj fotografie: Audi

Podle Bouzelise je obvyklé, že se s najetými kilometry manipuluje právě u drahých prémiových značek. Přetáčení kilometrů je relativně levný a snadný postup, který nepoctivým prodejcům použitých automobilů zaručuje další příjmy. Z průzkumu také vyplynulo, že při koupi ojetého vozu je nutné zkontrolovat stav najetých kilometrů, zejména u starších vozidel.

Premiové vozy v tom nejsou samy

Nejčastěji se s tachometry manipulovalo u aut vyrobených v letech 2006 až 2016. Analýza poukázala na to, že existuje souvislost mezi stočenými kilometry a třídou vozidla. V žebříčku jsou sice zejména prémiové drahé vozy, ale figurují v něm i některé modely ekonomické třídy značek Subaru, Ford nebo Volkswagen. I v jejich případě jsou nejčastěji upravovány najeté kilometry u aut starých pět až patnáct let.

iZdroj fotografie: Ford

Nejnovějším modelem, který se objevil v žebříčku, je Ford Mustang. Potenciální majitelé šesté generace sportovního Mustangu by měli věnovat zvýšenou pozornost kontrole počtu najetých kilometrů. Zkontrolovat to lze na internetu, kde je několik stránek, prostřednictvím kterých po zadání VIN kódu stav tachometru zjistíte a je to možné také u ojetin dovezených ze zahraničí. Obezřetní by měli být i kupující, kteří touží po BMW M5 z roku 2006, BMW řady 5 z roku 2007 a BMW X5.

Novější značky jsou na tom lépe

U nejnovějších modelů ojetých vozů ale nemusí být procházení údajů tachometru tak snadné. Na druhou stranu u novějších vozů se s nimi také tolik nemanipuluje, protože nemají tolik najeto. „Nemá smysl manipulovat s vozem, který má najeto například 50 000 nebo 80 000 kilometrů, ale kupující by si měli zkontrolovat, zda jsou i tyto údaje pravdivé,“ dodává Bouzelis.

Studie se také soustředila na to, jaké palivo používají nejčastěji „stočené“ vozy. Obecně jsou častěji manipulovány auta s naftovým motorem a průzkum to jen potvrdil. Dieselové vozy jsou totiž konstruovány na delší vzdálenosti. To znamená, že mají obecně najeto více kilometrů, než benziňáky a logicky se tak stávají terčem podvodů s tachometry. Prodej dieselů ale klesá, takže se situace v budoucnu může změnit.

Dieselů je víc než benzíňáků

Podle dat z analýzy IT společnosti tvoří obvykle 80 a dokonce až 90 procent manipulovaných modelů diesely. Například u vozu Volkswagen Phaeton zjistila, že z každých deseti modelů je devět vybaveno vznětovými motory a jen jeden benzinovým. Ale například u BMW řady 6 jsou zážehové motory například o něco oblíbenější, než vznětové a třeba u BMW M5 a Fordu Mustang je benzín jediným možným palivem.

Analýza společnosti CarVertical ukázala, že 16,1 procenta kontrolovaných vozidel v posledním roce prošlo přetočením tachometru. A protože podvody s počtem najetých kilometrů jsou na trhu s náhradními díly velmi populární, je online kontrola historie vozidel nesmírně důležitá. Zatímco u ojetých vozů ekonomické třídy je pravděpodobnost stočených kilometrů nižší, u prémiových dieselových vozů starých 5 až 15 let je riziko největší a můžou se stát pro kupujícího noční můrou.

Zdroj: CarVertical

Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články