Divoké devadesátky na českých silnicích. Čím jsme jezdili nejvíce my a čím mafiáni?

Automobiloví nadšenci si v devadesátých letech, kdy odstartoval boom ojetin, přišli na své. Pořídit si nové auto renomované značky nebylo při šestitisícovém platu jednoduché.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Lada
i Zdroj fotografie: Kaipan
i Zdroj fotografie: Škoda
i Zdroj fotografie: Bugatti
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: RomanM82 / Creative Commons / CC-BY
Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
                   

Divoká devadesátá léta po sametové revoluci byla v Československu zajímavá pro automobilové nadšence. Přestože by se mohlo zdát, že zdejší silnice brázdily téměř výhradně vozy tuzemské výroby nebo ze zemí bývalého východního bloku, není tomu tak. Stačí si jen vzpomenout, jakými automobily disponoval například okruh lidí pohybujících se tehdy na hraně, nebo spíš za hranou, zákona.

Dovážely se ojetiny

Je jasné, že kdo neměl Mercedes třídy E generace W123 nebo BMW řady 7 jakoby nepatřil mezi elitu podsvětí. V devadesátých letech se trh v Československu začal postupně otevírat zahraničním značkám. Většina z automobilů světoznámých výrobců, které jezdily na zdejších silnicích, ale byly dovezené ojetiny. Nahrávala tomu i blízkost německých a rakouských hranic, odkud se dovážely nejčastěji.

iZdroj fotografie: Mercedes

Dosáhnout na nový vůz nebylo úplně snadné, průměrná mzda se před třiceti lety pohybovala kolem šesti tisíců korun. Přesto se ale rozvíjel i trh s novými vozy. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se například v roce 1993 prodalo celkem přes 84 tisíc nových aut. Není těžké uhodnout, která značka dominovala. Skoro 63 600 vozů neslo na kapotě logo mladoboleslavské škodovky. V roce 1993 představila nová česká automobilka svůj prototyp Kaipan 07.

Moc teréňáků nejezdilo

Mezi nejoblíbenější zahraniční automobily, které si lidé pořizovali, patřily japonské značky, ale třeba i Volkswagen a tradičně Lada. Podle projektu 90s Czech Roads zdejšími silnicemi svištěly i opravdové skvosty. V roce 1994 bylo v Praze registrováno Bugatti EB110. V provedení GT se také objevil i na mosteckém autodromu. Během jeho testování prodejce zaznamenal tři objednávky. Tehdy tenhle model stál kolem 13 milionů korun.

iZdroj fotografie: Škoda

Na rozdíl od současnosti se začátkem devadesátek na českých silnicích prohánělo jen pár modelů terénních aut. V podstatě jen Lada Niva, gazíky, rumunské ARO. Letňanská Avia přišla se svým off-roadem Avia A11 v roce 1993, primárně měl být pro armádu, ale kontrakt nezískala. Vyrobila jen pár stovek kusů. Mezi užitkovými a nákladními vozy Hitem mezi živnostníky se stal kombík Forman a pick-up od škodovky z roku 1995.

Zdroj: 90s Czech Roads, Avia-Club, Svaz dovozců automobilů

Galerie

Dalších 15 fotografií
Dalších 15 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články