Narazit na bezproblémové ojeté SUV není snadné. Podle statistik německých technických kontrol segmentu znovu kraluje model od prestižní značky s třícípou hvězdou.
Rozsáhlé statistice spolehlivosti automobilů vytvořené z údajů nasbíraných německými STK vévodí Mercedes-Benz GLC. Šance, že objevíte na trhu s ojetými vozy bezproblémový kus tohoto krasavce, jsou mimořádně vysoké. Dokonce, i když má najetou pořádnou porci kilometrů. Ale i mezi luxusními držáky stuttgartské automobilky se dají najít exempláře, které svému majiteli nadělají víc vrásek, než užitku. A nutno podotknout, že i na sekundárním trhu nejde o levný vůz.
Nejspolehlivější SUV na světě
Několikaletá dominance Mercedesu v žebříčku TÜV Report je ale pouze v kategorii automobilů dvou až tříletých. Čím je starší, tak se statistikami spolehlivosti propadá. Mezi čtyř až pětiletými vozy obsadil desáté místo a u šesti až sedmiletých aut dokonce až čtyřiadvacátou příčku. Tam je ale už uvedený po předchozím názvem GLK stejně jako na 22. místě mezi osmi až devítiletými a stejně tak mezi deseti až jedenáctiletými ojetinami.
Pořád jde o dobrý výsledek a vysoké hodnocení, i když už to nejsou stupně vítězů. Data z německých technických kontrol dokazují, že nejspolehlivější SUV nemá moc slabých míst. I když má najetý vysoký počet kilometrů, bývá bezproblémové. To ale neznamená, že by kupci měli být slepě důvěřiví. Prověřování a obezřetnost nejsou od věci. Na černou ovci totiž narazíte i u ojetých automobilů Mercedes GLK a GLC. U vozů starších pěti let se závady objevují třikrát častěji, než je průměr v celé branži.
Zkontrolujte podvozek i brzdy
Mercedes GLC má v případě podvozku relativně časté problémy s lichoběžníky. Při počátečním opotřebení začnou pískat, a pokud nevyhledáte servis, zvuk zesílí a rachot pronikající do kabiny je neblahou předzvěstí poškození dalších komponentů. Mezi další závady patří selhání touchpadu operačního systému Comand, problémy s kalibrací asistenčních technologií a praskající kůže Artico. Moc odolné nejsou ani brzdy. Ale pokud si to ohlídáte, nemusíte se koupě bát.
Víc pozornosti věnujte staršímu GLK, který bude mít více najeto a opotřebovanější komponenty. Zkontrolujte podvozek, pružiny a tlumiče a u verzí se vznětovým motorem se vyplatí posvítit si i na elektroinstalaci. Prověřte, zda vůz prošel svolávací akcí zaměřenou na airbagy, které proběhly v letech 2017 a 2020. Kritizovaná bývá nožní brzda. Počítejte i s možnou výměnou brzdových hadiček a vodní pumpy. U jedenáctiletých ojetin nezřídka dochází i k úniku oleje.
Na verzi AMG nebude stačit milion
Když se všechno sečte a podtrhne, vyšel ze statistik německý STK Mercedes GLK a GLC jako jeden z nejspolehlivějších vozů nejen v kategorii SUV. Stejně jako u každého ojetého vozu by přesto měl být kupec obezřetný a zkontrolovat jednotlivé komponenty. GLK s relativně slušným nájezdem kilometrů a výkonem lze pořídit již za cenu kolem 300 tisíc korun. Pokud jde o novější model GLC, který se vyrábí teprve od roku 2015, musíte počítat s více než dvojnásobkem. Budete-li chtít verzi AMG s motorem o výkonu 510 koní, nemusí vám stačit ani milion korun.
Jaké SUV je králem podle vás?