Které motory žerou nejvíce oleje? Jsou i v autech renomovaných značek, ukázal rozsáhlý průzkum

Spotřeba oleje u motorů moderních automobilů je mnohdy hodně vysoká, což generuje také vyšší náklady na provoz. Překvapivé údaje poskytly samotné automobilky.

i Zdroj fotografie: Subaru
                   

Kritériem, o které je záhodno se zajímat při výběru automobilu, by měla být i spotřeba oleje. Paradoxně ji mají vysokou ty nejmodernější vozy. Moderní spalovací motory s turbodmychadly, přímým vstřikováním paliva, deaktivací některých válců při nízkém zatížení a bloky z lehkých slitin jsou úžasně účinné a téměř dokonalé. Cenou za vysokou technickou složitost se zdají být přísné požadavky na údržbu systému, nízká životnost motoru a vysoká spotřeba oleje. Vyplynulo to z analýzy prestižní americké společnosti Consumer Report.

Znamená to zvýšené náklady

Spotřeba oleje je u různých motorů jiná a někdy dokáže být opravdu vysoká. Pro majitele vozu to pak sebou nese náklady navíc, protože pokud na každých tisíc kilometrů sežere olej za 500 korun, je to jako, kdyby spotřeba paliva na sto kilometrů byla o 2 litry vyšší, a to už začíná lézt do peněz. Americká studie si vzala na mušku motory osobních automobilů různého stáří, které jsou obzvlášť problémové, pokud jde o spalování oleje. Údaje poskytly společnosti Consumer Reports samotné automobilky.

iZdroj fotografie: iStock

Průzkum mezi majiteli aut z let 2010 až 2019 se snažil zjistit, do jaké míry motory jejich vozů spotřebovávají olej. Resumé bylo, že pohonné agregáty některých modelů mají opravdu problém. Spálit litr oleje na tisíc najetých kilometrů nebylo výjimečné. K takové spotřebě byly náchylné zejména dvoulitrové čtyřválce a třílitrové V6 značky Audi, 4,4litrové osmiválce BMW a také boxery Subaru, a to od 2,0litrů přes 2,5litry po největší 3,6litrový šestiválec.

Problémové Audi i BMW

Nejproblematičtějším motorem z hlediska spotřeby oleje je 4,4litrový osmiválec N63 od BMW, který se montuje do třetiny všech vozů X5 vyrobených od roku 2008. Podle studie u vozů starých 8 až 10 let je doplňování více než 2 litrů oleje každých 10 000 kilometrů rutinou. Žroutem oleje je také Audi s přeplňovaným motorem VW EA837 TFSI o objemu 3,0 litru, který mají všechny hlavní modely od A4 po Q7. A rovněž Subaru s motory o objemu 2,0 a 2,5 litru, Volvo s řadovými šestiválci o objemu 3,0 a 3,2 litru a Volkswagen s motorem 1,4 TSI.

iZdroj fotografie: Audi

Samotné automobilky a spotřebě oleje informují. Consumer Reports uvedl, že třeba podle norem Subaru je potřeba dolít zhruba litr oleje na každých 1 600 až 2 000 kilometrů. U některých motorů Audi a BMW je uvedena spotřeba litr oleje na 1 000 až 1 100 kilometrů. Jde o dost vysoké hodnoty, protože většina jiných motorů spotřebuje zhruba decilitry oleje na 10 tisíc najetých kilometrů. A jde i o automobily, které jsou třeba 15 let v provozu. Následkem zvýšené spotřeby oleje je rychlejší opotřebení válců a pístů motorů. A to může být hodně drahá oprava.

Jak moc oleje spotřebovává vaše auto?

Zdroj: ConsumerReports

Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články