Živí se tím, že čichá k autům. Víte, že existují normy, jak má nový vůz správně vonět?

Zajímavost japonských automobilů na trhu nemusí souviset jen s jejich dokonalými křivkami a nadupanými motory. Jeho vůně útočící na smysly, je možná důležitější, než jste mysleli.

i Zdroj fotografie: Nissan
                   

Na světě je jen naprostá hrstka lidí, kteří toho o vůni automobilů vědí tolik jako zaměstnanec společnosti Nissan Ryunosuke Ino. V japonské automobilce má na starosti právě kontrolu vůně nových vozů a kolegové ho přezdívají Mistr vůně. Přestože popis jeho pracovních povinností zní hodně zvláštně, jde o důležitou součást při výrobě aut.

Má nos na auta

V technickém centru Nissanu v Atsugi je Ryunosuke Ino expertem, který analyzuje a certifikuje materiály používané ve vozidlech Nissan z hlediska zápachu. Vůně je důležitým faktorem pro příjemný pobyt ve voze a Nissan jí přikládá velký význam. Zákazníci obvykle věnují velkou pozornost vůni v místě, kde sedí ve voze. Proto kontrolujeme téměř všechny části kabiny,“ říká Ino.

iZdroj fotografie: Nissan

Lidský čich totiž dokáže rozeznat až stovky tisíc pachů. Prochází nervovým systémem a dostává se do mozkových center, která řídí paměť a emoce. Proto je tak důležité, aby vůně ve voze odpovídala očekávání zákazníků. Nejzajímavější je, že vkus řidičů se na každém kontinentu liší. Při posuzování vůně interiéru nového vozu Ino a jeho tým očichávají doslova všechno.

Na očichání mají pár minut

Japonští experti nenechávají nic náhodě. Očichají opěrky hlavy, palubní desky, zrcátka, přihrádky na rukavice, sluneční clony, sedadla, čalounění, držáky nápojů nebo třeba podlahové krytiny. Všechny pachy z lepidel nebo barev, které se při výrobě používají, musí splňovat normy společnosti Nissan. Ty firma vyvinula na základě hlasování zákazníků.

Na to, aby automobil prošel zkouškou zápachu, mají experti jen zhruba 3 až pět minut. Nesouvisí to s produktivitou práce ani rychlostí výroby, ale s možnostmi lidských smyslů. Po několika minutách si totiž lidský nos zvykne na každý pach. Když tedy experti všechno nestihnout, musí počkat nějakou dobu a pak se znovu k očichávání vozu vrátit.

Speciální komora na testy

Vůně auta je ovlivněná také například prouděním slunečního světla a vzduchu. Tým proto automobily očichává ve speciální uzavřené laboratoři. Jde o druh komory, ve které lze reprodukovat specifické atmosférické podmínky. Testovací místnost je vybavena specializovaným zařízením, které dokáže regulovat teplotu a vlhkost nebo intenzitu světla. „Víme například, že vůně je silnější v prostředí se střední a vysokou teplotou, takže v laboratoři testujeme různé varianty,“ dodává Ino.

Přestože se na první pohled může zdát, že čichání k automobilům není žádná velká věda, jde o práci, kterou nemůže dělat každý. Zásadním požadavkem na takového experta je totiž, že musí mít nadprůměrný čich. Ino, který pochází z Jokohamy, nepoužívá při praní pracovního oblečení žádný prací prášek ani změkčovač tkanin.

Důvod je jednoduchý. Vůně pracích přípravků by mohly rušit kontrolované materiály ve vozech. Mistr vůní Ino rád ke všemu čichá už od dětství. Už jako malý chlapec si všiml, že v čínské čtvrti v Jokohamě se vůně masových rolek liší obchod od obchodu. Těch tam mají asi třicet. Svůj čich, který si Ino vypiloval už v dětství, v současnosti využívá při své profesi.

Proč máme rádi vůni nových aut?

Zdroj: Nissan

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články