V základních verzích produkty automobilky jsou sice levné, ale nemůžete čekat žádné zázraky. Komfortnější verze některých modelů nabízejí už zajímavější poměr ceny a výkonu.
Automobily rumunské Dacie je možné pořídit za hodně atraktivní ceny. S nejvyšší pravděpodobností to ale signalizuje, že ne každý komponent ve voze je stoprocentním vybroušeným diamantem zapadajícím do dokonalého soukolí. Na rovinu je třeba říci, že to od Dacie zřejmě nikdo ani nečeká. Nižší kvalita se někde projevit musí, žádný výrobce by neprodukoval automobily za cenu nákladů. Stojí však za to vědět, na čem Dacia šetří, což se rozhodl zjistit polský motoristický novinář Paweł Rygas.
Na čem automobilka šetří
Dacia u svých automobilů ušetří na tloušťce plechu karoserie a laku. Vozy v průběhu let mají problémy s korozí. To však neznamená, že se rez na jiných moderních vozech neobjeví stejně rychle. Úspory při výrobě Dacií se projevují i v oblasti motorů. Rumunská automobilka nabízí vozy s několika motory. Nevyvíjejí však podle Rygase nijak velkolepý výkon a nejsou ani příliš dynamické. V případě špičkových verzí je to lepší, ale stále to prý není uspokojivá úroveň.
Na obranu rumunských vozů zmíníme fakt, že při současném rychlostním omezení na silnicích, málokdo potřebuje silnější auto. Dacie ale nijak neexcelují ani v případě kvality zpracování palubní desky a plastů v interiéru. Jsou sice tvrdé, ale to je asi tak všechno. S vysokou úrovní prvků uvnitř levnějších automobilů nelze počítat, a je to i v případě Dacie. Při jízdě na dlouhé trase Rygase překvapilo, že sedadla nejsou tak pohodlná, jak se zpočátku zdálo.
Vlajkovou lodí je Duster
Vlajková loď rumunského výrobce Dacia Duster je přesto v Evropě hodně oblíbeným autem, zejména díky právě hodně příznivé ceně. Model automobilka představila už před 10 lety a vyrobila jich dva miliony kusů, které se prodávají na více než 60 trzích světa. Aktuálně je v nabídce druhá generace, která loni prošla modernizací. SUV Duster se prodává s pohonem předních nebo všech kol, s naftovými, benzinovými motory, ale i s pohonem na LPG.
Nový Duster v základní výbavě Access s motorem TCe 90 o výkonu 67 kW se dá pořídit za necelých 285 tisíc korun. Nejvyšší varianta Prestige nabízí v ceně více než půl milionu korun pohon 4×4, dvouspojkovou převodovkou EDC a motor TCe 150 s výkonem 110 kW a točivým momentem 250 N.m. Z výrobní linky v rumunském Mioveni sjíždí asi tisíc kusů Dusterů denně. Nejoblíbenější je ve Francii, kde se ho prodalo už 454 700 kusů; v Česku 3 439.
Co říkáte na Dacii Duster?