Lze míchat chladicí kapaliny různých barev? Pozor na to, každá z nich má hlubší význam, o kterém ví jen 30% řidičů

Dolévání chladící kapaliny do motoru je zejména v zimních měsících lepší volbou, než dolévání destilované vody, která snižuje mrazuvzdornost směsi. Ukážeme vám, jak se vyznat v barevném rozdělení kapalin a jak se určitě nesplést.

i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Občas se dostaneme do situace, kdy potřebujeme dolít chladící kapaliny v našeho automobilu, avšak nevíme (nebo si už nepamatujeme), jaký druh směsi právě v našem motoru máme. Některé se přitom mohou mísit, jiné naopak nikoli, proto je výrobci odlišují barevně. Obvyklé dolévání destilované vody jen snižuje mrazuvzdornost celé směsi. Přinášíme návod, jak si v takovéto situaci poradit, abychom motoru v našem autě neuškodili.

Barevná alchymie chladící kapaliny

Chladící kapaliny se podle svého složení dělí do několika typů: silikátová G11 (zelená/modrá, někdy také žlutá), dále pak G12 (červená) s obsahem karboxylových kyselin, G12+ a G12++ (fialová/růžová) a nakonec G13 (fialová). Nemusíte mít ale doktorát z chemie a pamatovat si názvy kyselin, stačí si pamatovat jedno pravidlo. Barvy kapalin totiž nejsou zvoleny náhodně, naopak, je v nich ukrytý jednoduchý optický trik.

iZdroj fotografie: Freepik

Jednoduše řečeno, takzvané „teplé“ barvy se mohou míchat navzájem, stejně jako se mohou míchat barvy ze „studené“ části barevného spektra. V praxi to vypadá následovně: do červené nemrznoucí směsi lze přidat jakoukoli nemrznoucí směs z této řady: oranžová, červená, růžová, malinová. Do zelené nemrznoucí směsi lze přidat zelené, zelenožluté a modré chladicí kapaliny

Tento způsob vám v 90% případů zaručí, že směs chladící kapaliny bude funkční a nedojde k poškození motoru. Pokud se nechcete spolehnout jen na barvy a máte k dispozici údaje o kapalině v motoru i štítek z nové lahve, platí následující: G11 lze míchat s G12+, G12 lze míchat pouze s G12+ a nakonec G12++ lze kombinovat s G13. Dodržováním těchto pravidel pak zajistíte bezproblémový provoz chladícího okruhu u vašeho automobilu.

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články