Mnohými opovrhované palivo se vrací na scénu. Už zdaleka není jenom variantou pro „socky“ a extrémní šetřílky, naopak. Možná nezbývá, než zkusit vzít plyn opět na milost.
Číslovky na čerpacích stanicích připomínající kursy na černého koně nás nutí k hledání variant, čím pohánět motory našich aut do budoucna. Plyn dnes už rozhodně není zbytečnou komplikací a jeho výsledný ekonomický efekt bude pro mnohé výrazně vyšší, než kdy jindy. Navíc doufat v brzký návrat cen benzínu k původním hodnotám je naivní podobně asi jako Alenka v říši divů. Neuvažujete-li o elektromobilu nebo hybridu, nemáte už moc jiných variant.
Je výhodnější LPG nebo CNG?
Spotřeba při provozu na LPG, tedy směs propanu a butanu bývá o něco vyšší, než spotřeba benzínu, to však bohatě vykompenzuje jeho (aktuálně) téměř 3x nižší cena. Ve finále je tedy cena za kilometr na LPG zhruba poloviční v porovnání s benzínem. CNG, neboli stlačený zemní plyn je sice dražší, kilogram CNG však odpovídá zhruba 1,4 litru benzínu. Aktuálně se ceny CNG na čerpacích stanicích liší i o desítky procent a s nimi se liší i míra úspory, kterou oproti benzínu získáte.
Dostupnost obou plynových paliv se v důsledku rozvoje továrních provedení vozů na LPG nebo CNG výrazně zlepšila. Doby, kdy jste museli počítat jestli do cíle dojedete „na plyn“ jsou opravdu pryč. LPG dnes natankujete v zásadě na každé čerpací stanici, CNG je pak v Čechách dostupný na 226 čerpacích stanicích. Speciálně u CNG nabídka hodně pokročila a je už dostatečně široká na to, abyste mohli takovat komfortně a bez velkého plánování.
Přestavba na plyn od výrobce je výhodná
Velkou výhodou originálního provedení je dlouholetá záruka na vestavbu a celkové odladění kombinovaného provozu benzín/plyn. A i když je nabídka o něco chudší, než před několika lety, stále je z čeho vybírat. Nové vozy s úpravou na LPG nabízí Dacia, a to jak Sandero, tak v Čechách tolik populární Duster. Provoz na CNG nabízí Škoda u Octavie a Scaly, Audi u modelu A4 Avant, SEAT u Ibizy, Arony nebo Leonu stejně jako třeba Fiat u svojí Pandy.
I v bazarech je nabídka dostatečná a zahrnuje často vozy, které z nabídky výrobce vypadly jen před několika málo lety. Typickým představitelem může být v Čechách oblíbené Mitsubishi ASX nebo Outlander s originálním LPG z modelového roku 2020, stejně jako užitkové Dobló od Fiatu z téhož roku. Výhodou je opět dlouhá tovární záruka, která vám pokryje ještě mnoho let od nákupu v bazaru. A samozřejmě – citelná úspora peněz. Tady navíc doslova dvakrát.
Jaký je váš názor na aktuální zdražování pohonných hmot?