Kvalitu pneumatik není radno podceňovat. Ostatně, jak říká slogan jednoho výrobce, motor není to, co vás drží na silnici. Dá se už věřit novým značkám z Číny? Zjistili jsme za vás.
Ještě před několika málo lety končily čínské pneumatiky ve všech testech se železnou pravidelností jako úplně poslední, nebo aspoň na chvostu celkového pořadí. Speciálně u zimních pneumatik byl odstup markantní, pamatujeme test, kdy zimní pneumatika z Číny měla na sněhu delší brzdnou dráhu, než letní model jedné z evropských značek. Otázka je tedy nasnadě: změnilo se od té doby něco? Podívali jsme se za vás na letní pneu z Číny.
Proč je tak složité vyrobit kvalitní pneumatiku?
Na tuto otázku není úplně jednoduchá odpověď. Svoje firemní know how si všichni výrobci pochopitelně úzkostlivě střeží. A ne nadarmo se pneumatikářskému oboru říká „černá magie“. Složení směsi a pokládání jednotlivých běhounů, stejně jako struktura dezénu obsahují miliardy kombinací, trefit jackpot tak není úplně jednoduché. Což už výrobci z Číny, schopní jinak okopírovat cokoli ve vesmíru včetně hvězdného prachu z blízké galaxie zjistili také.
Nedá se zkrátka jen tak vzít pneumatika renomovaného výrobce, udělat podobný dezén, namíchat nějakou směs a doufat, že to bude fungovat. Nebude. Ti skuteční lídří trhu investují ohromné sumy do dokonalých 3D systémů, které analyzují chování pneu v každé situaci. A samozřejmě také těží z desítek let dlouhé historie míchání směsí. Výsledkem pak je konstantní kvalita a jistota, že když zvolíte jejich výrobek, nedočkáte se určitě vyloženého „propadáku“.
Nastala tedy nějaká změna z Číny?
Odpověď je ano i ne. Někteří výrobci, jak se dá například dočíst z testů pneumatik německého autoklubu ADAC se dokázali poučit (nebo lépe kopírovat) a jejich produkce snese, alespoň v některých parametrech srovnání s evropskou konkurencí. A lze je tedy doporučit. Navíc obecně je snazší udělat letní pneumatiku, než zimní, která musí vyrovnávat řadu vzájemně se vylučujících faktorů a přenést to do kvalitního výsledku. To je opravdu alchymie i magie zároveň.
U letní pneumatiky, za suchého teplého počasí jsou většinou výsledky srovnatelné, na „lámání chleba“ dojde typicky při dešti a aquaplaningu. Tam už rozhodují zkušenosti a schopnosti poradit si se ztíženými podmínkami. Pokud však v testu objevíte pneumatiku, jejíž název vám sice nic neříká, ale která neskončila úplně na konci žebříčku, dá se předpokládat, že s ní chybu neuděláte. V roce 2022 a u letních pneu je schopných modelů z Číny víc, než bychom čekali.
Jaké máte zkušenosti s čínskými pneumatikami vy?