5 nejbrutálnějších německých kombíků všech dob, aneb „čističi“ levého pruhu a praktičtí stěhováci v jednom

Na superkombi je cosi perverzního. Auta, u nichž kdysi záleželo především na objemu „kufru“ se staly postrachem supersportů a „čističi“ levého pruhu Autobahnu.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Tu situaci znají mnozí z nás: rodina se úspěšně rozrůstá, náš milovaný Golf přestává stačit na všechny ty kočárky, tříkolky a baťůžky. Co naplat, je potřeba jít o kategorii výše. Jak jsme již psali, MPV se pomalu přestávají vyrábět, nezbývá, než sáhnout po kombi. „Miláčku, vyber něco sám, víš že já autům nerozumím“. Věta, kterou každý petrolhead a tatínek početné rodiny v jedné osobě slyší asi nejraději. Odpověď je jasná: „Ano lásko, vyberu pro nás jenom to nejlepší“.

A budu to auto denně milovat. Slibuji ti to. Co na tom, že další věta v konverzaci poté, co auto přistane doma bude ta, kterou naopak muži nesnáší: „Ale miláčku, vždyť my už nemáme ani na hypotéku!“ „To nevadí, lásko, zařídím to nějak. I kdybych měl prodat ledvinu. A vůbec, pojď se projet, skočíme někam na večeři, tohle budeme řešit až potom.“ Zažili jste něco podobného? Pokud ne, pojďte se projet s námi, tohle bude jízda! A že máte psa? Super. Pes jede s námi!

Zakladatel rodu: Audi RS2 Avant (1994)

Nemůžeme jí vynechat. Byla první. V té době ještě nebyly tablety ani chytré telefony. Zato byly plakáty. Pro mladší čtenáře: to je takový kus papíru na zdi. Chápeme, neskutečně nemoderní. A tahle RS2 byla na plakátech ve víc (nejen) chlapeckých pokojích, než všichni fotbalisté Bundesligy dohromady. Úplně slyšíme telefon, který předcházel jejímu vzniku: „Haloo, je tam Porsche? Měli bychom pro vás, ehm, jednu malou zakázku“. „Moc děkujeme. Bereme všechno“

iZdroj fotografie: Audi

Audi RS2 vzniklo v době, kdy na tom Porsche nebylo dvakrát nejlépe a opravdu „bralo, co kdo dal“. Základ vycházel z Audi 80, pětiválcový 2,5l turbo motor byl u Porsche vyladěn na 232 kW/315koní, samozřejmostí byl diferenciál Torsen a pohon všech kol Quattro. A 4,8 sekundy na 100km/h. A maximálka 262 km/h, elektronicky omezená. Že by vás to auto bavilo i dnes? O tom není diskuse. A dokonce se dá i koupit. Jen, ehm, nezapomeňte na tu hypotéku…

Pokračovatel ze Stuttgartu: C43 AMG Kombi (1997)

Nevím, co si řekli v pondělí ráno ve Stuttgartu poté, co jim na stole přistál ještě teplý výtisk Auto Motor und Sport, a v něm test Audi RS2. Test, ze kterého superlativy tekly z každého listu papíru. Internet tehdy ještě nebyl, nezapomeňte. „Scheisse VW… Dokážeme to taky. Zavolejte hned teď do Affalterbachu, ať s tím něco udělají. Sofort, bitte“ Možná, že telefonát ze správní rady vypadal nějak podobně, možná ne. Každopádně, něco se stát muselo.

iZdroj fotografie: Mercedes

Stávající C36 AMG bylo totiž slabší, po všech stránkách. O chybějícím pohonu vše kol nemluvě. A i když zanedlouho vznikla ještě extrémnější C55, rozhodli jsme se věnovat čestné místo právě „třiačtyřicítce“. Byla prvním AMG vyráběným mimo Stuttgart. Prvním osmiválcem ve třídě. A každopádně dokonalým „sleeperem“. Když se podíváte na fotografii, hádali byste tomu autu 306 koní? Ani my ne. Pokušení sundat vzadu ty dvě etikety a dát místo nich „C180“ měl asi leckdo.

Odpověď (skoro) z Mnichova: Alpina B3,3 Bi-turbo (2004)

A co se v té době dělo v Mnichově? Možný je třeba tento telefonát: „Nepostavíme M3 Touring, Herr Krüger?“ „NE! M jako Motorsport!!! Sportují kombi? Nesportují. Čili žádné kombi!“ Jinak si to nedokážeme vysvětlit. Protože ani trojková řada E46, ani pětka E39, a ani jejich nástupci verzi kombi nedostali. Od toho tu ale máme Alpinu. A tam přesně pochopili, co lidé chtějí. B3 z řady E46 ještě nebyla nijak extrémní. O to víc ale extrémní byla B3,3 Bi-Turbo, její nástupce.

iZdroj fotografie: BMW

A rychlý stěhovák pro vašeho psa a babiččinu almaru byl na světě. 265kw/360 koní, 0-100km/h za 4,9 vteřiny a maximální rychlost atakující 285km/h musela být dostačující pro každého rotvajlera. I čivavu. Tohle auto přesně vystihovalo smysl fungování Alpiny vedle BMW. Najít model, který BMW nemá, a udělat jej přesně tak, jak jej lidé chtějí. A vycházelo jim to. Píšeme vycházelo, protože z dvou značek je nyní již jen jedna. Jaká, nemusíme asi popisovat. Škoda.

10 válců stačí, drahoušku. Audi RS6 Avant C6 (2014)

Tímhle telefonátem jsme si však téměř jisti. Je pondělí ráno, za chvíli zasedá správní rada Audi, hlavní účetní ještě před tím žhaví drát: “Herr Piech, Herr Piech, mám tady kalkulaci na naši novou RS6. Herr Schmidt se ale spletl a nechal v ní motor z našeho Lamborghini Gallardo. Já bych ho za to hned vyhodila“. Odpověď nemohla být jiná: „Richtig, Frau Nummer. Ten motor tam je správně. A jestli s tím máte nějaký problém, tak máte padáka vy“. A bylo vymalováno.

iZdroj fotografie: Audi

Tohle je přeci fantazie. Koupíte si kombi na rozvoz dětí po kroužcích, odvoz nákupu z Makra a dovoz babičky v neděli na mši – a pod kapotou máte to samé, co má ta kultovní „placka“ z Itálie. Wunderbar. Vlastně ne. U Audi k motoru ještě přihodili dvě turba. Aby se neřeklo. Výsledných 580 koní z deseti válců zajišťovalo zrychlení na stovku za 4,5 sekundy a maximálku „bez omezovače“ (čtěte: s trochu volněji nastaveným omezovačem) 280km/h. Opravdu váš pes pojede tak rychle?

Rammstein/Du hast: Mercedes E63 S 4Matic+ (2018)

Náš přehled pěti německých monstrózních kombi nemůžeme končit jinak, než tímhle autem. A tímto telefonátem. Obsazení: šéf vývoje Mercedesu vs. Dieter Zetsche, CEO „Jste si jist, že nás nikdo neslyší?“ „Nikdo, Herr Zetsche“ „Alles klar. Potřebuji něco, s čím bych mohl eventuálně odletět do kosmu, kdyby to Tesla vyhrála. Nesnáším toho Muska. Chci být ve vesmíru rychleji, než on. Rozumíme si?“ „Ja wohl, Herr Zetsche. Postavíme to“.

i

A tak vzniklo auto, jež vám přeskupí vnitřnosti. Zamáčkne oční bulvy. Spojte se s vaším lékařem. Jinými slovy, tohle je první čtyřkolka zcela v režii AMG. Čtyřlitrové osmiválcové bi-turbo má 612 koní a 850Nm. Kolik že má Scania? 0-100 s funkcí Race Start za 3,2 sekundy. Úchylné. Ale 0-200 za 11 sekund. Ještě úchylnější. Ferrari Enzo má 0-200 za 10,4. Ano, tohle auto by na orbit klidně doletělo. Kdo by měnil za Teslu? Pevně věříme, že tahle úžasná auta se dočkají nástupců – a přežijí.

Jakému superkombi byste dali přednost vy, a proč?

Autor: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články