Motorové oleje v českých regálech jsou často falšované. Víme, jak rozeznat padělek od originálu

Pro mnohé to bude možná překvapením, ale i motorové oleje se padělávají a vydávají za něco, čím nejsou. Přinášíme několik rad, jak do vašeho motoru nalít pouze originál.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nákup podezřele výhodných motorových olejů pro váš automobil se může velmi rychle a vcelku velmi zásadně prodražit. Je to přesně ta situace, kdy pro úsporu několika stokorun budete stát v servisu a dívat se na fakturu, jež bude minimálně „o jednu nulu“ větší. Jak se to vlastně může stát? Jak se dá poznat padělek oleje od originálu? Vítejte ve světě, kde 5W40 neznamená vždy 5W40. Máme několik důležitých rad, jak se nesplést a nenechat se napálit.

Proč jsou oleje častým cílem padělatelů?

V domácích podmínkách nemáte šanci jakkoli zjistit, jestli váš olej je, nebo není kvalitní a jestli obsahuje všechny přísady, jaké má mít. Co si budeme povídat, viskozimetr většina z nás po kapsách nenosí, stejně jako nemáme v obývacím pokoji analyzér a další přístroje na hodnocení jakosti oleje. Zkrátka věříme tomu, co je napsáno na obalu. Přitom cenový rozdíl mezi levným olejem druhořadého výrobce a top produktem renomované firmy je ve stovkách procent.

i

Když se na to podíváte touto optikou, dojde vám, že je vlastně poměrně zázrak, že těch padělků není tolik. Ehm, nemáme v tomto směru dobré zprávy. Je jich tolik. A některé jsou natolik dobré, že je zkrátka nepoznáte. Vezměte si do ruky malý kanystr nebo láhev špičkového výrobce: nepřijde vám divné, kolik ochranných znaků včetně hologramu na té láhvi je? Skoro jako kdyby ukrývala zlato. A taky že ukrývá. Sice tekuté, ale zato s možnostmi, které stojí za falšování.

Jak se nenechat napálit?

Přinášíme několik tipů, jak se vyhnout padělkům. Za prvé: originální obaly jsou dokonale provedené, ostrým tiskem, kvalitními materiály, ochrannými známkami, 3D logy, QR kódy, vším ostatním. Zkrátka je poznat, že tohle je kanystr značky, za kterou se vydává. Originální motorový olej má také víčko, které nelze diskrétně otevřít – je zajištěno buď fixačním kroužkem, samolepkou, tištěným obrázkem nebo kombinací více ochranných prvků najednou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V diskusích s odborníky zaznívají názory, že „padělat se dá zcela všechno“. To je v zásadě pravda, nicméně stejnou pravdou je i to, že přední výrobci opravdu nestojí o tom, aby jejich pracně (čtěte: draze) vyvíjené produkty někdo falšoval. Proto se snaží provedením svých obalů a všech kontrolních znaků tomu pokud možno předejít. S menším objemem balení navíc klesá pravděpodobnost falzifikátu, neb „pančovat“ litrovou láhev se zkrátka nevyplatí.

A jeden speciální tip: budete-li vybírat v autorizované prodejně a budete mít v ruce litrové balení oleje, pak všechny ostatní láhve v regálu od stejného výrobce (včetně levnějších viskozit) musí být STEJNÉHO TYPU, mít stejnou grafiku a stejné provedení. Nikdo nebude falšovat 10-15 láhví jednoho výrobce, opět proto, že se to nevyplatí. Na druhou stranu, sudový olej u „garážového“ mechanika s jednou samolepkou Castrol opravdu nezaručuje správný obsah.

A dalším z pomocníků je cena. I přes masivní slevy a akce by vás mělo varovat, pokud neznámý prodejce nabízí „značkové oleje“ (většinou se falšují a nabízí nejlepší specifikace typu 10W-60 apod.) za podezřele nízké ceny, nebo nabízí jenom tuto specifikaci. Vyplatí se opět najít autorizovanou prodejnu, jež by si plagiát nedovolila, nebo nakupovat u renomovaných e-shopů či přímo od dovozce. Pak je téměř jistota, že za vaše peníze dostanete originál.

Máte nějaké zkušenosti s padělky olejů?

Zdroj: CarScoops

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články