Jak nastartovat auto s vybitou baterií jen pomocí heveru a tažného lana. Stará dobrá metoda funguje dodnes

Nastartovat auto s vybitou baterií, bez nabíječky a kabelů, v jednom člověku? Jde to, navíc s tím, co pravděpodobně najdete v kufru.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nepříjemné věci se stávají v tu nejméně vhodnou dobu, nikdo nepíchne pneumatiku před pneuservisem, s novou gumou připravenou v kufru. Další z takových ne právě příjemným překvapení je vybitá baterie. Nastartovat pomocí kabelů, to umí kdokoli. Nebo auto roztlačit či roztáhnout. Co ale dělat, když kabely nejsou po ruce, anebo kolem nejede žádné auto, které by mohlo poskytnout tolik potřebný elektrický proud? Nastartovat lze auto i pomocí poměrně hodně improvizovaných pomůcek, které jsou v autě v rámci povinné výbavy.

Nastartujete, stačí lano a hever. Vážně.

Zapotřebí jsou dvě věci, které s největší pravděpodobností najdeme v každém osobním autě. Zvedák a kabel. A postup je následující. Je zapotřebí zvednout auto na zvedák, ale jen tak vysoko, aby se dalo kolem protáčet. Z vysoko nastaveného zvedáku by mohlo při proceduře auto spadnout. Potřebujeme roztočit motor, takže zvedáme kolo na hnané nápravě. Respektive musíme zvednout kola na celé nápravě, protože jinak by auto po nastartování buď popojelo a opět by zhasl motor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z logiky věci je zřejmé, že tento postup nejde použít pro auto s pohonem všech kol. Když, bylo by nutné auto posadit všemi čtyřmi koly do výšky, zvednout dalším heverem, posadit na špalky. Co dál, když jsou kola ve vzduchu? Pak vezmeme lano, nejlépe tažné, nebo nějaké jiné, silné. Pozor na slabá lanka, mohlo by dojít k popálení dlaní. Zejména pokud nevozíte v autě pracovní rukavice. U opravdu slabých lanek, ocelových například, i pořezání jak dlaní, tak poškození dezénu pneumatik.

Když to nevyjde na první pokus, nevadí.

Pokud to lze, vzhledem k designu disku, tak lano přivážeme za paprsek a pak obtočíme kolem pneumatiky, jako na cívku. Záleží na délce lana, dvě otáčky jsou potřebné, tři jsou ještě lepší. Než začneme cokoli dalšího dělat, zkontrolujeme stabilitu auta a pokud máme k dispozici klíny, nebo cihly či velké kameny, založíme kola, která nejsou ve vzduchu. Při následném pohybu bude auto stabilnější, snížíme tak možnost, že strhneme vůz ze zvedáku.

Dalším krokem je zapnutí zapalování. A také zařazení na druhý nebo třetí rychlostní stupeň. V tuto chvíli je auto připravené ke startování. Teď už chybí jenom dostatek síly. Škubněte lanem a pokuste se roztočit kolo. Nebude to snadné, je třeba překonat odpor zařazené rychlosti, ale lze to. Napoprvé se to asi nepodaří, ale po několika pokusech, když přijdete na ten správný pohyb, by se vám mělo podařit automobil nastartovat. 

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články