Policisté z dálničních stíhaček už slyšeli tolik zdůvodnění vysoké rychlosti, že by z nich mohli sepsat knihu. Nicméně vždy něco překvapí. EGR ventil tedy určitě.
Policistům ze silniční kontroly v Polsku se na obrazovce radaru ukázaly zajímavé hodnoty rychlosti u právě projíždějící Octavie. Nelenili tedy a vydali se výkvět českého automobilového průmyslu zastavit za účelem kontroly a zjištění, co řidiče vozu vedlo k takovému kalupu, který by slušel spíše německému Autobahnu. Následovala obligátní kontrola dokladů a ona ještě obligátnější věta: „Víte, proč jsme vás zastavili?“ Odpověď překvapí i vás.
Rychlou jízdou k čistému ventilu
Nemáme sice přesný přepis celé konverzace, pouze úřední záznam, nicméně rozhovor mohl vypadat asi nějak takto: „No, asi jsem jel trochu rychleji“ „To tedy. Naměřili jsme Vám 223 km/h. V úseku, kde je povolená rychlost 120 km/h. Můžeme se zeptat, proč jste jel tak rychle?“ „Víte, já jsem chtěl vypálit EGR ventil“ „Cože???“ V tu chvíli i otrlí dálniční matadoři nemohli uvěřit svým uším. Slyšeli už sto báchorek kam kdo jak a proč spěchal, ale tohle ještě nikdy.
Když už tedy máme takovouto originální zpověď amatérského čističe EGR ventilu, pojďme se alespoň v rychlosti podívat, co to vlastně EGR ventil je a k čemu slouží. Jak píšeme i tady, jde o poměrně důležitou součástku, která posílá část výfukových plynů zpátky do sání a do spalovacího prostoru. Má snížit teplotu hoření a zároveň snížit přebytek kyslíku, čímž se sníží podmínky vhodné pro tvorbu oxidů dusíku. A právě k tomu má sloužit EGR ventil.
Trable EGR ventilu a jejich řešení
Jeho provoz je tedy z principu ovlivněn spalinami, které přes něj proudí. A s nimi i všechny nečistoty, které nestihly shořet při spalovacím procesu a které postupně vytváří karbonové usazeniny, samozřejmě nejen v EGR ventilu. Jejich postupné přibývání může v důsledku omezit nebo i zcela zastavit schopnost plynulé regulace průtoku ventilem. Jediným řešením je pak buďto ventil vyjmout, rozebrat a vyčistit, případně jej rovnou vyměnit za nový.
Často zmiňované „vypálení sazí z motoru“ intenzivním spalováním při vyšších otáčkách motoru je sice také možné, speciálně u EGR ventilu už ale nebývají teploty tak vysoké, aby to efektivní dekarbonizaci spustilo. Pravdou zůstává, že převážný provoz na nízké otáčky a celkové podtáčení dokáže karbonem motor zanést, občasné „vytočení“ je tedy jen ku prospěchu. Určitě ale není potřeba kvůli němu jezdit 223 km/h. Stačí „vytočená trojka“ při stále legální rychlosti.
Jakou máte s EGR ventily zkušenost vy?