Kdy a jak svépomocí zkontrolovat olej v automatické převodovce? Na intervaly výrobců se nelze spoléhat

Olej v automatické převodovce a jeho výměna, to je dlouhodobě velmi ožehavé téma, které polarizuje odbornou automobilovou veřejnost.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Část tvrdí, že se mazivo nemusí v převodovém ústrojí vůbec měnit. Druhá část naopak říká, že výměna je nutná. Kde je pravda? Víme, co doporučuje mechanik, je třeba dát i doporučení výrobců. Výměna oleje v převodovce je vcelku složitá procedura, vyžadující kompletní odstranění staré kapaliny a nezvládne ji každý autoservis. Prověřit stav oleje ale zručný řidič zvládne sám.

Barva je důkaz opotřebení, černou nechcete

Praxe servisů je jasná, stačí se poptat, jak vypadá ojel v převodce na hranici životnosti. Nebo dokonce za ní. Kdysi viskózní kapalina je černá, neprůhledná, plná usazenin. Vypuštěný olej bez nadsázky připomíná náplň fritézy stánkaře po celodenní šichtě. Správná náplň, aby mazala a převodovka necukala, musí být průhledná, viskózní, s jasně identifikovatelnou barvou bez sedimentů a spálenin.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kdo čte návody a manuály, je zbabělec. Rčení, které se zejména u aut nemusí vyplatit. Různí výrobci totiž uvádějí různé intervaly na výměnu oleje v převodovce. Můžeme se setkat s tím, že by náplň měla pokrýt životnost vozu, ale na to nelze spoléhat. Někteří výrobci uvádějí časový interval pro výměnu oleje 60 000 km, někteří 90 000 km. Důležité je doporučený nájezd nepřekračovat. Pokud jezdíte často, intenzivně a razantně, vyplatí se dorazit na výměnu do servisu dříve, v prvním případě klidně už ve 45 000 najetých kilometrech.

Kontrolu doma zvládne každý. Stačí dodržet postup

Samotná kontrola by měla probíhat tak, že necháte zahřát motor, klidně krátkou jízdou a zaparkujete na rovném povrchu. Zabrzděte. Vytáhněte tyčku na měření hladiny oleje a otřete ji látkou, která nepouští nit. Vložte tyčku znovu na své místo až po okraj a znovu ji vytáhněte. Podívejte se na tyčku, měli byste vidět dvě značky, jednu pro měření oleje zastudena a druhou pro měření zatepla. Nedoporučuje se měřit olej zastudena, pak jsou výsledky nepřesné. Olejová stopa by měla být na značce „Hot“ nebo na vyšší teplotě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kdy kontrolovat olej v automatické převodovce kontrolovat? Teorie říká, že minimálně každých 30 000 km, což trochu odporuje obvyklým instrukcím v manuálech. Ale prevence je prevence. Anebo, i když už může být pozdě, při indikaci problémů. Když slyšíte při přeřazování zvláštní zvuky nebo cítíte vibrace. Když převodovka řadí opožděně anebo to s autem trhá a škube při změně rychlostního stupně. Když automat přeřazuje nebo odřazuje, když nemá. Nebo, pokud to svěříte odborníkům, při každé pravidelné servisní prohlídce.

Kontrolujete pravidelně olej v převodovce, nebo to alespoň necháváte na autoservisu?

Zdroj: Autorský komentář Filip Rakovana

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články