V automobilovém světě s ohledem na přístup k výběru pneumatik existují tři skupiny řidičů. První věří, že je zapotřebí pravidelně přezouvat z letních na zimní a ze zimních na letní, protože to je to nejlepší řešení. Obvykle se jedná o řidiče, kteří kteří jezdí velmi často mimo město. Druhou skupinou jsou řidiči preferující celoroční pneumatiky, pro jejich univerzální vlastnosti. Lze říct, že jde o řidiče s menším ročním nájezdem. A třetí skupinou jsou řidiči, kteří používají celoročně zimní obutí. Což je, i když se jim to nelíbí, špatně. Proč?
O peníze jde až v první řadě, nešetřete
Při nákupu nové sady letních pneumatik lze vybírat, zjednodušeně řečeno, ze třech kategorií. Ta nejlevnější nabízí nízkorozpočtové řešení, se spornou kvalitou pneumatik. Jediným pozitivem jsou nízké náklady. Střední třída bývá dobrou kombinací slušné kvality, ceny a jízdních vlastností. Při dobré volbě jde o pláště, na kterých se dá jezdit. Nejvyšší třídou jsou prémiové pláště bez kompromisů, ovšem s nejvyšší pořizovací cenou.
Letní gumy v létě, to je jasné, dojíždět zimní pneumatiky přes léto je chybné a nebezpečné. Příprava a výroba ideální směsi pro pneumatiky je téměř alchymistickým uměním, letní směs je určena do vyšších teplot. Zimní směs je připravena na vysoké mrazy a v létě nefunguje. Rychle se odírá, ale co hlavně, pneumatiky po zahřání nedrží, kloužou na silnici, autu se prodlužuje brzdná dráha. Jezdit v létě na zimních pneumatikách je nebezpečné.
Symetrický nebo asymetrický běhoun? To je ta otázka
U letních i zimních pneumatik je důležitý typ běhounu. V případ letní směsi jde především o úroveň přilnavosti v různých povětrnostních podmínkách. Suchý asfalt, mokrý asfalt, špinavý asfalt, to vše díky proměnlivost počasí v letní sezoně na řidiče čeká. V takových situacích bude lépe fungovat asymetrický běhoun, typický pro pneumatiky střední třídy. Auto na pneumatikách s asymetrickým vzorkem je stabilnější v zatáčkách, má možná horší vlastnosti odvodu vody a jízdy na sněhu, v létě je ideálním řešením.
Symetrický vzorek je častější u pneumatik za nižší cenu, většinou pouze do průměru 18 palců. Je typický svou nižší přilnavostí při různorodých podmínkách na vozovce za letního počasí, obecně má horší vlastnosti než gumy s asymetrickým vzorkem, prezentují se nižší stabilitou v zatáčkách. Symetrické pneumatiky jsou vhodné na auta s kratším nájezdem, zejména se hodí do městského provozu.
Co vy, dojíždíte v létě zimní pneumatiky?