Volkswagen už nebude „Volks“. Definitivně končí s levnými vozy na benzín a diesel. Čekají nás „Geld-wagen“?

Na VW byla pestrost nabídky jednou z nejbáječnějších věcí. Mohli jste jezdit v Passatu, manželka v Golfu a dcera v Polu, a fungovalo to. Do dnešních dnů. Zjišťujeme proč.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Tato doba je pro výrobce automobilů natolik složitá a kombinuje tolik nepřejícných faktorů, že i ti z největších, konfrontováni se svými účetními uzávěrkami, nakonec podlehnou. Co se dá dělat, byznys je byznys, „sociálka“ má kanceláře o ulici vedle. Čili se to v podstatě asi dalo čekat. I tak to ale překvapí, protože tohle je legenda a jedna z životních jistot. Jako že ráno vyjde slunce, vyjde nové AutoŽivě a vyjde Der Neue Golf. Tak s tím posledním v řadě už bych tolik nepočítal.

Audi bylo první na řadě. VW jej následuje

„Našim klíčovým cílem už není růst. Soustředíme se více na kvalitu a marže než na objem prodeje a tržní podíl.“ Tolik slova finančního ředitele koncernu Arna Antlitze v rozhovoru pro Financial Times. Přeložme si to : „Na Polu nebo Golfu s nízkou marží nevyděláváme, a nevypadá to, že bychom ještě někdy vydělávali. Abychom přežili, musíme vyrábět drahé modely s vysokými maržemi. A je jedno, že těch aut nevyrobíme tolik. Na Polo prostě zapomeňte. A na Golf asi taky“.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Moment, tohle už jsme od VW jednou slyšeli. Ale týkalo se to Audi. Tam se to dalo pochopit, je to luxusní značka koncernu, nikdo nečeká, že si koupí malé Audi se slevou za 15 tisíc euro v supermarketu v regálu vedle mrkve a cibule. Nekoupí. Zkrátka nekoupí. Malého Bentleyho si také nekoupíte. Jak jsme nedávno psali tady, Audi „oseká“ svoje porfolio „dole“ a bude vyrábět jen velké a drahé auta. OK, tomu rozumíme, kdo chce luxus, připlatí si. Ale proč VW?

iZdroj fotografie: Deposithotos

Odpověď je jednoduchá. Sešlo se tolik negativních faktorů, že už to vzdává i Volkswagen. Počítejte se mnou: emisní restrikce z Bruselu, všechny ty EU normy a AdBlue. To za prvé. Byl Covid, respektive doufejme, že už byl a nebude. A tedy výpadky na celém světě. To za druhé. V Číně a na Taiwanu nejsou čipy, to za třetí. A teď válka na Ukrajině a další omezení, mimo jiné i neonu pro čipy. Další omezení, už za čtvrté. Divíte se, že to v podstatě „položili“? Já ani moc ne.

Lidové auto už nikdy nebude lidové. Škoda. Ani ta už ne

Volkswagen zkrátka dělá jen to, co mu okolní podmínky umožní. Je to firma jako každá jiná, i když současně gigant a výkladní skříň německého průmyslu v jednom. I VW má fiskální rok, účetní uzávěrky a odpovědnost k akcionářům. Co na tom, že v jeho DNA je mobilizace národa a zpřístupnění automobilu téměř každému. Ano, s tímto začínal v temných dobách války a s tímto vyjel Brouk, a dokázal to. Pak Golf, revoluce non plus ultra. Menší Polo, ještě menší Lupo, Up!…

Jenže i to Lupo se musí vyrobit s moderními technologiemi a moderními emisními normami, a za drahé peníze ho nikdo nebude chtít, to je jasné, pořád je to pojízdná nákupní taška. Taky před časem v tichosti skončilo, stejně jako Up!, nebo sesterské Citigo naší Škodovky. Na velkých modelech nikdo 100 tis. navíc „neřeší“, a v tom je právě to kouzlo vysokých marží. Na jednom Multivanu vyděláme tolik peněz, jako na třech Polech. Je Multivan 3x dražší na výrobu? Odpověď je jasná.

Elektromobily byly posledním hřebíčkem do pomyslné rakve.

A navíc v době, která je na marže výrazně drakoničtější. Dokud jste mohli „hýbat“ s podvozkovými plošinami a jeden a ten samý motor mohl pohánět Polo, Jettu, Golf, Passat a ve finále i ten Multivan, dalo se z toho pořád něco vykouzlit. Dnes? Baterie těžké jako mamut po nedělním obědě v podvozku, sto počítačů a tisíc čipů (které navíc ani nemáme) a denně telefony z Bruselu, když už zaplatíme. A ani nevíme, co pak uděláme s těmi bateriemi. Rentabilita? Nenechte se vysmát.

i

Asi jim opravdu nezbylo, než udělat krok, který udělali. A víte co? Já je v podstatě chápu. Nepodezírám Němce a ani koncern VW, že by si chtěl „namastit kapsu“ extra hodně, kdyby zkrátka nemusel. Kdo z nás neseděl v Golfu a neříkal si, že to auto stojí za poslední korunu, kterou jsme za něj dali? Tedy kromě posledního Golfu VIII. Ten už je jinde. A mají vyrábět ještě horší Golf IX, nebo vyrábět to, co hladce prodají a na čem hladce vydělají? Odpověď je zřejmá.

Jak vnímáte zastavení výroby levných modelů Volkswagenu vy?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články