„Osmdesátka“ od Audi už dávno patří ke kultovním modelům značky, které jasně určily její novodobou podobu. Našli jsme jednu, která vyjela včera z továrny.
Dokážeme vás zcela pochopit, pokud jsou pro vás dnešní auta nudná. Nezajímavá. Všechny ty stop-start systémy, motory seškrcené emisími limity, plastové interiéry a nastavení všeho přes dotykové displeje. Člověka někdy přepadne stesk po klasických, spolehlivě fungujících autech z 90 let. Pokud patříte právě k této skupině, jedno bychom tu pro vás měli. A je ve stavu, nad kterým se tají dech. Není jako nové. Je nové. Vítejte v Ingolstadtu, píše se rok 1994.
V tomhle stavu jediné na světě? Dost možná
Abyste mě pochopili: tenhle článek píšu jedině proto, že na tohle Audi momentálně nemám. Kdybych na něj měl, tak se vám tady jeden pisálek nebude rozepisovat a fňukat nad dokonalostí „devadesátek“ a tohle Audi bude dávno odpočívat v jeho garáži. A bylo by po článku. A vzadu v kufru by byla matrace, na které bych denně spal. Nirvána? Více než to. Absolutní dokonalost. Tohle je Audi, které definovalo kraj devadesátek. Vorsprung durch Technik? O tom není diskuse.
Když se podíváte pod kapotu, nebo vůz zvednete na hever a opravdu, ale opravdu detailně se zadíváte do všech spár, záhybů, na všechny čepy, ramena, ložiska, řemeny a další věci – tak se musíte začít smát. A to tak, že hodně nahlas. Protože takhle přesně byste to auto viděli v showroomu v roce 1994. Nevím, kde vzniklo těch 245 kilometrů, nicméně tipuji, že v továrně najelo 25 a cestou ze showroomu 220. A pak už nikam. Zůstalo neskutečných 28 let na jednom jediném místě.
Temperovaná garáž jako privátní muzeum
Jak majitel uvádí, tím místem byla temperovaná garáž bez jakéhokoli UV záření, proto jsou také všechny pryže měkké a pružné. Barva se údajně leskne jako první den a auto má nové pneumatiky, palivové čerpadlo, snímač nádrže, velurové koberečky, výměnu oleje, brzdové kapaliny atd. Zkrátka přípravu pro stovky tisíc kilometrů bez dalších výdajů. Při pohledu na fotografie není důvod ničemu z toho nevěřit. Kromě muzea Audi je v tomhle stavu myslím jediné na světě.
Zajímalo by mne, jestli v kazetovém přehrávači zůstala kazeta a ní Nena a její „Neun und neunzig Luftballons“. To by tak docela sedělo. Jinak jde o speciální edici „Europa“, zahrnující krom klimatizace třeba originální hliníková kola, perleťový lak, elektrická okna a tepelně izolační zasklení. Pod kapotou je nezaběhnutý motor 2.0/85kw, který s trochou údržby vydrží věčnost. Žádné turbo, EGR ventil, váha vzduchu apod. A samozřejmě, žádné DPF. Nic k rozbití. Vůbec nic.
Nejen historická relikvie, ale i parťák do budoucna
Jinými slovy, tohle je nejen dokonalé time-lapse-auto, ale i celkem praktický stroj pro život. Jistě, 1.9 TDI/81kw/Quattro by bylo hezčí, ale takové zkrátka není. Nebo je, ale na tachometru má údaj jako kosmická loď po zpátečním letu na Mars. Ne 245 km jako tohle Audi. Tady máte záruku, že jediné platby za provoz budou benzín a olej, plus běžný spotřební materiál. A platby za lístky za stěrači s nabídkami na odkup, které budete vybírat, kdekoli zastavíte.
Pojďme k tomu nejdůležitějšímu, a tím je cena. Audi bylo nabízeno v Německu a prodejce za něj chtěl 42 000 EUR, což je přes milion korun. Na první pohled se taková částka jeví jako vysoká, zejména v porovnání s tím, co stojí výrazně opotřebenější osmdesátky. Je to nicméně otázka úhlu pohledu: pokud chci investiční auto, pak si nemyslím, že ten potenciál tady je. Pokud si ale chci ale opravdu užít klasické auto, a mít ho dalších deset let, pak se ta cena náhle nejeví tak velká.
Další možností je samozřejmě nabídnout tuhle časovou kapsli Audi zpátky k odkupu. Nicméně soudím, že to již jeho stávající majitel zkusil a pravděpodobně nepořídil, nebo aspoň ne tak, jak čekal. Audi určitě pár zachovalých osmdesátek má a i když tahle je opravdu nádherná a dokonalá, za ty peníze je to na pováženou. Jak jsem napsal: pokud byste jí chtěli na spekulaci, nejsem si jist úspěchem. Pokud ale na denní nirvánu z devadesátek, nevím o ničem lepším!