Náhrada drahé nafty? Do nádrže můžete nalít v podstatě cokoli, olej na smažení nebo odrezovač

Co levného lze natankovat do nádrže místo dieselu? Řadu chemikálií lze koupit v drogerii nebo domácích potřebách a motor skutečně poběží.

i Zdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)
                   

Nafta je drahá a mluvit o tekutém zlatě není nadsázka. A alternativní paliva jsou ve hře. Spekuluje se o všelijakých možnostech, včetně syntetických paliv. Porsche, držíme palce. Alternativní ale neznamená, že do nádrže auta nalijete cokoli, co teče, a co má potenciál aspoň trochu hořet. Nebo znamená? Skupina mechaniků se rozhodla otestovat, co všechno lze natankovat do nádrže naftového auta jako náhradu dieselu. Tradiční palivo tak ustoupilo slunečnicovému oleji nebo odstraňovači koroze.

Petrolej? Proč ne, ale jezdit na něj nechcete

Byly doby, kdy různí kutilové a vykukové, zejména na východ od nás, zkoušeli na starých naftových aut tankovat úplně cokoli. Včetně starého oleje. Typicky starý naftový Mercedes dokázal opravdu spálit vše co teče a hoří. Pro podobný experiment, tedy vyměnit naftu za něco jiného, se rozhodli youtubeři z Garage54. Pokusným automobilem nebyl však podle očekávání dvoulitrový diesel od Mercedesu, ale dodávka Toyota Townace.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Místo, aby palivo lili do nádrže, zvolil experimentátoři jiný postup a pro a přísun pohonné hmoty odpojili hadici palivového čerpadla a tou nasávali z kapalinu z láhve. První volbou byl čistý petrolej. Motor to přijal bez problémů, což nebylo velkým překvapením. Ve skutečnosti nebyl patrný rozdíl proti normální naftě. Rozdíly by se však jistě projevily při dlouhodobějším používání. Jediným rozdílem při krátkodobém testu byl trochu jiný zvuk motoru.

Když je dobrý do friťáku, může do nádrže

Pak mechanici použili skutečnou klasiku mezi ekonomickými pohonnými hmotami pro chudé, slunečnicový olej. Neřešme teď prosím aktuální cenu oleje, která si nezadá s cenou nafty, jde o pokus. Motor se rozběhl na petrolej, který zůstal v potrubí, ale po několika sekundách začalo čerpadlo nasávat olej na smažení. Největším rozdílem proti předchozímu palivu byl výfukový zápach připomínající odér nad fritovacím hrncem. Jinak běžel motor na slunečnicový olej dobře, možná klidněji než na petrolej. Je možné, že se dokonce zvýšil výkon motoru, ale to je spekulace.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším pokusem o palivo bylo WD-40. To umí nejenom předcházet pokutám, ale měl být alternativou k naftě v nádrži. Ale nebylo. Zpočátku byly menší problémy, když čerpadlo nasávalo vzduch. Pak se ale podařilo motor nastartovat. Fungoval, ale jen na chvíli, než zhasl. WD-40 tak nebude vhodnou alternativou pro diesel. A nebylo by, i kdyby fungovalo, při maloobchodní ceně. Levnější variantou. Takže v podstatě nevadí, že se neodsvědčilo.

Moderní diesel by bez nafty nevydržel

Další test byl proveden s olejem do převodovky. Motor se podařilo nastartovat, ale zněl divně a hodně kouřil. Norma Euro by jen těžko byla splněna, ale i tak auto dokázalo nastartovat a držet motor v chodu. Poté přišla na řadu brzdová kapalina. Míchání této chemikálie s naftou je prý populární ve východní Evropě, osobně jsme s e tím nesetkali, ale proč ne. K překvapení všech motor naskočil. Je zajímavé, že auto úplně přestalo kouřit z výfuku. A co je ještě překvapivější, motor běžel kontinuálně. 

Nakonec skutečná absurdita, tohle by asi nikdo normálně do nádrže nelil. Mechanici testovali kapalinu na odstraňování koroze. Motor naskočil a běžel. Experiment výrazně předčil očekávaní jeho organizátorů. Jak ale bylo zdůrazněno, tato „alternativní paliva“ fungovala pouze na starém naftovém motoru s čerpadlem. Motor typu common rail by takový test asi nepřežil. 

Zdroj: MyMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články