Pravidlem pro výměnu motorového oleje je obvykle signál na přístrojové desce. Důležité je ale počkat na opravdu vhodné počasí.
Kdy je třeba měnit motorový olej? Nejčastěji se mění při servisu nebo repasi motoru, při patřičném nájezdu nebo když na přístrojové desce zasvítí pokyn k návštěvě servisu. Zejména poslední případ je v rámci řidičské veřejnosti asi nejčastější. Svůj podstatný vliv na výměnu má také roční období, je dobré vědět, zda řešit náplň v motoru na jaře nebo na podzim. Kdy tedy měnit motorový olej?
Olej vydrží dlouho, ale ne v našem motoru
Obecně platí, že motorový olej je hodně trpělivý a trvanlivý produkt, Pokud pracuje v dobrých podmínkách, v novém a čistém motoru, ve spektru středních otáček, při plynulé jízdě a v nízké zátěži, vydrží opravdu dlouho. Ideální podmínky ale ve skutečnosti lze nasimulovat spíše v laboratoři než očekávat v reálu. Olej v motoru stárne od chvíle, kdy je napit do bludiště motorových cest. Začíná oxidovat, degraduje neustálým zahříváním a ochlazování, hromadí se v něm nečistoty.
Pokud je roční nájezd vozu menší než 10 000 kilometrů, pak na jaře určitě vyměňte motorový olej. Jde o to, že v zimě velmi rychle ztrácí své vlastnosti, v chladném počasí teplota oleje velmi rychle klesá. Pokud auto v zimě jezdí krátké jízdy, je díky provozu klimatizace olej nasycený palivem. Opotřebení při studených startech je mnohem vyšší než v létě, takže se mnohem rychleji zanáší olejový filtr. Proto je velmi moudré vyměnit olej v motoru na začátku jara.
Výměna oleje dvakrát ročně není luxus
Pokud je nájezd vozu během roku nad 10 000 kilometrů, pro ideální údržbu motoru se vyplatí výměna oleje na jaře a na podzim. Dejme tomu jednou za 7 500 kilometrů. Měníte-li ojel dvakrát ročně, je dobré věnovat se i viskozitě náplně na danou sezonu. V létě lze použít olej s vyšší viskozitou pro snížení opotřebení motoru. A naopak v zimě s nižší viskozitou pro snadnější start a pečlivější promazání všech částí zastudena.
Realita je však taková, že oficiální předepsané intervaly jsou mnohem benevolentnější a řidiči tak jezdí do servisu ne dvakrát ročně, ani ne jednou za rok, ale mnohem méně. Při vypouštění oleje pak z auta nevytéká medově zlatavé mazivo, ale odpadávají kusy mastného bahna plného špíny a sedimentů. Dvakrát za rok olej mění spíše movitější řidiči, kteří jezdí zejména se sportovními vozy na závodní okruh. Pravidelně jednou za rok by měl na výměnu oleje dorazit každý, kdo chce udržovat své auto v dobré kondici.